Wielu nauczycieli stale podnosi swoje kwalifikacje, szkoli się i bada dostępne sposoby na osiąganie lepszych wyników nauczania przy większym zadowoleniu uczniów. Schemat pozyskiwania odpowiednich informacji nie musi być trudny. 

 

Odwracanie procesu

rozwoj

Nowoczesna szkoła coraz bardziej wychodzi poza tradycyjny system edukacji i metod w nim stosowanych. Na ten stan wpływa jednocześnie wiele przyczyn, w tym nowe realia życia młodych ludzi jako cyfrowych tubylców. Konieczność dostosowania form przekazywania wiedzy do percepcji uczniów i uczennic często równa się z osobistą potrzebą kadry pedagogicznej autentycznej obecności w klasie.

Uniwersalnym sposobem, który wpisuje się w ten nurt oraz doskonale daje się wykorzystywać w edukacji stacjonarnej i zdalnej, jest odwracanie procesu edukacyjnego. Odwróconą lekcję matematyki opisywał swego czasu Krzysztof Chojecki – wyróżniający się w sieci nauczyciel tego przedmiotu. Pokazywał on zalety tego modelu, który przesuwa odpowiedzialność za proces kształcenia bardziej w stronę ucznia, a przy tym jest atrakcyjną formą pracy. Nauczanie wyprzedzające dość szeroko omawiała również Justyna Bober – Superbelferka i autorka kursu internetowego pt. „Smartfon w rękach ucznia i nauczyciela”. Odwrócona klasa/lekcja to wyzwanie edukacyjne pozwalające uczniom i uczennicom lepiej wejść w proces odpowiedzialności za siebie, swoją edukację i osiągane efekty. Z drugiej strony dla nauczyciela to również cenna metoda wspierająca dążenie do zbudowania warsztatu aktywizujących form współpracy z młodzieżą. Ciekawe efekty może dać również eksperyment z odwróconym ocenianiem.
 

Cenna informacja zwrotna 

Szkoła bez ocen jest marzeniem wielu uczniów. Coraz więcej jest też nauczycieli, którzy chcieliby udzielać swoim uczniom informacji zwrotnej o ich sukcesach w procesie kształcenia, ale nie w tradycyjnej skali 1–6. Ocenianie kształtujące po części stanowi spełnienie tych dążeń. Ma też szereg zwolenników ze względu na wspierający i relacyjny charakter. Uczniowie prowadzeni w systemie wykraczającym poza suchą liczbę często wykazują się większą motywacją i zapałem do działania. Również sami nauczyciele mogą odnieść korzyści płynące z alternatywnych form informowania o postępach. Informacja zwrotna, której mogą im udzielić uczniowie, to dobra metoda na autoewaluację. Spojrzenie na siebie i swoją pracę oczami młodzieży może wpłynąć pozytywnie na cały proces wspólnej pracy. Niewykluczone, że efekty zadania uczniom pytania o to, jak oceniają otrzymywaną pomoc w opanowaniu materiału, będą zaskakujące. Aby otworzyć się na uczniów w ten sposób, trzeba mieć pewność, że jest się gotowym na zmiany. O tym, czy warto spróbować oraz jak to przeprowadzić w czterech sprawnych krokach, pisze dla Edunews znana ekspertka Danuta Sterna. Polecamy lekturę jej tekstu i przymierzenie się do ciekawej próby w klasie.
 

Źródła:

https://www.edunews.pl/narzedzia-i-projekty/narzedzia-edukacyjne/5559-pozyskiwanie-informacji-zwrotnej-od-uczniow-w-czterech-krokach (dostęp 09.09.2021)

https://www.edunews.pl/nowoczesna-edukacja/e-learning/4978-odwrocona-klasa-online-zmiana-roli-ucznia-i-nauczyciela (dostęp 09.09.2021)

https://www.edunews.pl/narzedzia-i-projekty/narzedzia-edukacyjne/5209-odwrocona-lekcja-na-matematyce (dostęp 09.09.2021)