Lepszy refleks, koordynacja, pamięć za pomocą trzech piłeczek? Niemożliwe? Zalety żonglerki już dawno dostrzegli naukowcy, a w ślad za nimi także pedagodzy, terapeuci oraz wszyscy ci, którzy spróbowali swoich sił w żonglowaniu. To nie tylko świetna zabawa i relaks, lecz także metoda aktywizacji i trening mózgu.

 

Żonglerka – trening dla mózgu 

chlopiec zongluje

Żonglerka jest najczęściej kojarzona z cyrkowym przedstawieniem, zabawą, czymś trywialnym. Na przestrzeni lat możemy zobaczyć jak dużą metamorfozę przeszła ta obecnie ceniona metoda rozwoju. „Żonglerka rozwija mózg podobnie jak ćwiczenia fizyczne rozwijają tkankę mięśniową. Badania pokazały, jak w miarę systematycznego treningu rozwija się koordynacja ruchowa i koncentracja poprzez zmiany tzw. zaawansowanego przetwarzania percepcyjnego, czyli dostrzegania
i przewidywania ruchu obiektów.” – pisze w swoim artykule Łukasz Wójcik. Autor podkreśla, że elementy żonglerki mogą być z powodzeniem wykorzystane w codziennej pracy z uczniem.

Praca ludzkiego mózgu jest najbardziej efektywna, jeśli obydwie półkule są aktywne – lewa, odpowiedzialna za spostrzeganie i magazynowanie informacji, oraz prawa, odpowiadająca za emocje
i intuicję. Rytmiczne i naprzemienne ruchy rąk równomiernie aktywują obydwie półkule. W badaniach (m.in. Uniwersytetu w Oxfordzie czy Hamburgu) odnotowano pozytywne zmiany w strukturze mózgu za sprawą żonglerki. Wyniki wskazywały na dwa główne kierunki zmian zachodzących w mózgu – zwiększenie masy i gęstości substancji szarej mózgu oraz zwiększenie gęstości substancji białej. Kolejne badania przeprowadzane przez naukowców wskazały, że zwiększenie istoty białej zauważono u wszystkich żonglerów, bez względu na to, w jakim stopniu opanowali tę umiejętność. Badacze sądzą zatem, że na rozwój mózgu wpływa sam proces uczenia, a nie osiągnięcia.
 

Proste ćwiczenie – wiele zalet

Żonglerka jest sztuką, która na stałe zagościła w działaniach animacyjnych, pedagogicznych, terapeutycznych, aktywizacyjnych, jak również rehabilitacyjnych. Popularna pedagogika cyrku przełożyła się na wzrost zainteresowania żonglerką, która między innymi wpływa na:

  • usprawnienie procesów edukacyjnych (w przeprowadzonym eksperymencie dowiedziono, że dzieci, które nauczyły się żonglowania, szybciej
    i poprawniej czytają),
  • rozwój zdolności matematycznych
  • rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej, co ma przełożenie na lepsze poczucie rytmu, zwiększony refleks oraz poszerza pole widzenia,
  • naukę cierpliwości, opanowania i wytrwałości,
  • pobudzenie wyobraźni, zwiększenie koncentracji oraz wzmocnienie motoryki ciała,
  • dobrostan fizyczny, który zapewnia satysfakcję z osiągniętego celu,
  • odreagowanie stresu, pomagając w relaksacji oraz uwalniając od myślenia o problemach,
  • umiejętność pokonywania barier i przeszkód.

 

Celem żonglowania jest wszechstronny rozwój oraz – równie ważny – uśmiech dziecka. Włączenie zabawy do pracy z uczniami jest świetnym sposobem na samodoskonalenie, pozytywne oddziaływanie na uczniów i walkę ze stresem. Żonglowanie jest odpowiednie zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Pamiętajmy, że nasz mózg rozwija się przez całe życie!

Żonglerka jest godną uwagi, niekonwencjonalną formą aktywności ruchowej na lekcjach wychowania fizycznego i nie tylko. Jeśli udało nam się Państwa przekonać do spróbowania swoich sił w żonglowaniu, zachęcamy do przesyłania filmów oraz zdjęć na naszej facebookowej grupie TUTAJ.

 

Źródła:

Łukasz Wójcik, Żonglerka jako propozycja niekonwencjonalnej formy aktywności ruchowej na lekcjach wychowania fizycznego i nie tylko.