Samo rozbudzanie ciekawości poznawczej to część procesu edukacji. Trzon stanowi wyposażenie młodzieży w odpowiednie techniki uczenia się, które sprawią, że uczniowie i uczennice będą pracowali z wizją sukcesu.

 

Zmiana wzorca

Wiele lat pokutowało w szkołach podejście zakładające pamięciowe przyswajanie ogromu informacji. Uczniowie otrzymywali zakresy materiału do opanowania. Wykazanie się świetną pamięcią było tak naprawdę głównym kryterium sukcesu na sprawdzianie. Upowszechnienie dostępu do wiedzy dzięki rozwojowi sieci internetowej i rozwiązań technicznych z tym związanych spowodowały, że młodzież przestaje dostrzegać potrzebę czy sens dysponowania encyklopedyczną wiedzą z wielu dziedzin. Co więcej, zmiana stylu życia oraz odmienna stymulacja środowiskowa od najmłodszych lat sprawiają, że dawne modele edukacyjne, popularne w nieaktualnym już pruskim systemie kształcenia, nie mają szans powodzenia.

Metoda papier-ołówek i wielostronicowe opracowania do opanowania pamięciowego nie tylko nie są atrakcyjne dla obecnego pokolenia. Młodzież kwestionuje metody i formy pracy oraz cele lekcji przedstawione zgodnie z trybem, który nie jest dla nich zrozumiały. Uczniowie chcą wiedzieć, dlaczego dane treści będą im przydatne. Potrzebują nie tylko zwięzłego i zrozumiałego dla siebie celu, lecz także namacalnego i praktycznego wymiaru edukacji. Przyzwyczajeni do szybkich gratyfikacji, miewają trudności z odraczaniem w czasie sukcesów. A to oznacza, że popularny niegdyś studencki model „zakuć - zdać - zapomnieć” nie tylko jest nieatrakcyjny, lecz w ogóle niebrany pod uwagę.

Pozytywnie do celu

Znany neurobiolog, dr Marek Kaczmarzyk, często podkreśla, jak ważne dla procesu przyswajania wiedzy są pozytywne emocje związane z tym, czego chcemy się nauczyć. Przekucie nudnego procesu wkuwania w atrakcyjny stan flow, czyli moment dużej koncentracji, motywacji i zapału, wraz z dobrymi efektami to klucz do sukcesu w nauczaniu dzieci wychowanych w nowym świecie i nowych realiach.

Dostosowanie się do rzeczywistości określanej mianem BANI powinno stać się celem nauczycieli i nauczycielek, którzy pragną realnie podążać za swoimi uczniami. Świadomość tego, że młodzież postrzega świat jako kruchy, niespokojny, nieliniowy i niezrozumiały, a zaraz chce w tym świecie się realizować, spełniać i osiągać sukcesy to ważny element dla pracy nauczyciela. Zarazem stanowi bodziec do tego, aby przekształcać nauczanie z przymusowego wkuwania do pozytywnego doświadczania. Jak wesprzeć uczniów w porządkowaniu ich kompetencji i wykorzystywaniu mocnych stron, by nauczyć się, jak się uczyć w pozytywnym nurcie, można przeczytać w artykule Magdaleny Niedźwieckiej-Anuszczyk.

Źródła:

1. Magdalena Niedźwiecka-Anuszczyk, Odczaruj naukę – dwa proste kroki do pozytywnego uczenia się, https://portal.librus.pl/rodzina/artykuly/odczaruj-nauke-dwa-proste-kroki-do-pozytywnego-uczenia-sie  (dostęp: 31.10.2022).

2. Marek Kaczmarzyk, Nauczyciel przyjazny mózgowi, https://www.youtube.com/watch?v=oRoLL2Cyxuk&ab_channel=TomaszKr%C3%B3likowski (dostęp: 31.10.2022).

3. Monika Witkowska, BANI – Nowy akronim naszego świata oparty na świadomości, https://growthadvisors.pl/zarzadzanie/bani-nowy-akronim-naszego-swiata-oparty-na-swiadomosci/ (dostęp: 31.10.2022).