O wartości przyjaźni kultura mówi wiele. W świecie samodzielnych indywidualistów warto przypominać młodzieży o tym, co może zyskać na znaczeniu w ich życiu, a nawet nadawać mu głębszy sens.

 

Po pierwsze:  relacje

pastacie obejmujace sie wsparcie przyjazn

Nie bez powodu już od kilku lat tematem przewodnim topowej edukacji w Polsce są relacje, stawiane dużo wyżej innych tematów szkolnych. Wieloletnie doświadczenia wyraźnie pokazują, że oparcie pracy na dobrze zbalansowanym kontakcie międzyludzkim jest filarem nie tylko harmonii i bliskości w szkole, lecz także gwarantem lepszych efektów samego kształcenia. Relacje budowane nie przez nieomylnego i niedostępnego belfra, lecz szczere i tworzone w duchu mądrego partnerstwa oraz mentoringu, pomagają młodzieży zmierzać w kierunku odpowiedzialnego samodoskonalenia. Taka postawa tworzy też adekwatną samoocenę, realnie szacującą możliwości i szanse. Ukształtowana w ten sposób motywacja również okazuje się silnym motorem wewnętrznym, mniej podatnym na krótkotrwałe nagrody. Stąd wywodzi się ruch szkół z ograniczeniem lub bez ocen, szkół bez dzwonków oraz inicjatyw projektowych. Mimo wyraźnych ograniczeń formalizowanych przepisami, w tym naturalnie podstawą programową i egzaminami zewnętrznymi, relacyjność w edukacji zatacza coraz szersze kręgi w środowisku oświatowym i kontakty międzyludzkie stawia wyżej niż mierzone stopniami osiągnięcia.
 

Po drugie: przyjaźnie

Przyjazne interakcje, oparte na szczerym zainteresowaniu drugą osobą, pozwalają na wyzwalanie potencjału dużo bardziej niż surowa dyscyplina i wkuwanie na pamięć regułek czy wzorów. Dobra atmosfera, budowana w środowisku szkolnym, pozwala lepiej funkcjonować wszystkim osobom zaangażowanym w procesy edukacyjne, od personelu pomocniczego zaczynając, na dyrektorze kończąc. A uczniowie kształceni placówkach, gdzie człowiek jest ważniejszy niż szkolny stopień, mają lepiej rozbudzoną empatię i wyższy poziom kompetencji kluczowych niż ich rówieśnicy pozbawieni takich relacji. Tym bardziej warto eksponować znaczenie pracy, która odbywa się poza oficjalnym grafikiem i kształtuje sposób myślenia na całe przyszłe życie. Dzień Przyjaciela obchodzony 9 czerwca to doskonały pretekst, aby podkreślać istotność przyjaźni w życiu każdego człowieka. Końcoworoczna, rozluźniona już nieco atmosfera sprzyja nieszablonowym działaniom, które mogą doskonale wspierać cele realizowane w szkole, a przy tym nieść za sobą olbrzymią wartość. Przy odrobinie kreatywności lub inspirując się gotowymi scenariuszami dostępnymi w sieci, można zaprosić młodzież do działania, które być może na długi czas z nimi pozostanie i pozwoli życzliwie spoglądać na swoich kolegów i koleżanki. Zachęcamy do hucznych obchodów Dnia Przyjaciela jako filaru dobrego funkcjonowania każdego z nas.

 

Źródła:

  1. Agata Staroń, Kto znalazł przyjaciela, skarb znalazł. Scenariusz zajęć na Dzień Przyjaciela, Epedagogika, https://epedagogika.pl/swieta-i-uroczystosci-szkolne/kto-znalazl-przyjaciela-skarb-znalazl.-scenariusz-zajec-na-dzien-przyjaciela-5057.html (dostęp: 30.05.2022).
  2. Dzień Przyjaciela, Kalbi – Kalendarz świąt nietypowych, https://www.kalbi.pl/dzien-przyjaciela (dostęp: 30.05.2022).