Przedstawiciele Organizacji Narodów Zjednoczonych są zdania, że odpowiednio poprowadzone działania edukacyjne mogą wpłynąć na zmianę podejścia i wzorców zachowań w zakresie ekologii oraz dbania o planetę przez młodych ludzi. Wymaga to jednak wspólnego wysiłku.

 

Ślad węglowy

Nie od dziś wiadomo, że wiedza to potęga. Nie ma lepszego miejsca do uzbrajania dzieci i młodzieży w rzetelne informacje dotyczące zmian klimatu niż szkolne ławy. Edukacja ma moc sprawczą. Może wyposażyć uczniów w narzędzia pomagające wyeliminować strach przed problemami wynikających z globalnego ocieplenia.  Pomaga rozwijać wyobraźnię biegłą w wyszukiwaniu rozwiązań ekologicznych i odwagę do ich wdrażania. Jak podkreśla sir David Attenborough, brytyjski biolog, podróżnik i pisarz, za klimat na ziemi i komfort życia ludzi odpowiada kluczowy element – ilość węgla w atmosferze. Ustabilizowanie temperatury – obniżenie jej wzrostów – i nasza przyszłość na Ziemi mają wspólny mianownik. Węgiel odzyskany z atmosfery, mierzony obecnie w miliardach ton, pozwoli bez większych problemów uzyskać stan równowagi ekologicznej. W miejsce strachu przed katastrofą powinno jednak wkroczyć zaufanie do natury i czystych źródeł energii.
 

Eko-edukacja

lekcja o ekologii

Jakkolwiek zagrożenia płynące ze zmian klimatu i globalnego ocieplenia brzmią przerażająco, wiedza na ten temat jest niezbędna, aby racjonalnie i ze spokojem podejmować odpowiednie działania. Różne organizacje promują szerzenie wiedzy dotyczącej ekologii wśród młodzieży szkolnej, co pomaga ją zrozumieć i budować postawy odpowiedzialne społecznie.

Szkoły od wielu lat prowadzą różnego rodzaju akcje ekologiczne. Ważne, by uwrażliwiać dzieci i młodzież na codzienne proekologiczne nawyki. A kto wie, może to właśnie najmłodsi pewnego dnia staną się nauczycielami prawidłowych zachowań dla swoich rodziców i znajomych? Schematy postępowania oraz wiedza wyniesione ze szkół będą miały realny wpływ na to, jak uczniowie będą zachowywać się w dorosłym życiu.

Jakie zielone rozwiązania już funkcjonują w Państwa szkołach? Zachęcamy do dzielenia się z nami inicjatywami podejmowanymi przez nauczycieli i uczniów. Opis wydarzeń i zdjęcia mogą Państwo przesyłać na nasz adres mailowy info@operon.pl.

W duchu tej idei publiczne i niepubliczne szkoły ponadpodstawowe mogą wykazać się ciekawymi i innowacyjnymi działaniami proklimatycznymi. Konkurs ogłoszony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej motywuje atrakcyjnymi nagrodami pieniężnymi. Opracowanie planu adaptacji do zmian klimatu w środowisku lokalnym może przynieść wiele korzyści. Oprócz uwrażliwiania młodzieży na bieżące i przyszłe problemy, wartością dodaną jest wdrażanie uczniów do poszukiwania kreatywnych rozwiązań. Więcej na temat konkursu piszemy TUTAJ.

 

Źródła:

  1. Sir David Attenborough, Natura jest naszym najważniejszym sprzymierzeńcem, https://wszystkoconajwazniejsze.pl/sir-david-attenborough-natura-jest-naszym-najwazniejszym-sprzymierzencem/ (dostęp: 08.01.2022).
  2. Education is key to addressing climate change, United Nations, https://www.un.org/en/climatechange/climate-solutions/education-key-addressing-climate-change (dostęp: 08.01.2022).