Dzieci z Ukrainy trafiają do polskich placówek. Jak rozmawiać z ich rówieśnikami i wesprzeć proces integracji?

 

Przygotowanie polskich uczniów na przyjęcie dzieci z Ukrainy

rece razem

W obliczu obecnej niezwykle trudnej sytuacji dzieci z Ukrainy coraz większym wyzwaniem jawi się zapewnienie im przyjaznego przyjęcia w grupie rówieśników, a także bezpieczeństwa, dobrych warunków do nauki oraz odkrywania tożsamości kulturowej. Dla polskich uczniów – będących świadkami zupełniej nowej rzeczywistości związanej z wrogą inwazją na sąsiedni kraj – równie ważna jest pomoc w zrozumieniu gromadzących się emocji i odnalezieniu się w nowej dla nich szkolnej sytuacji, jaką jest przyjęcie uczniów z Ukrainy.

Do wielu polskich szkół, klas i grup przedszkolnych będą dołączać rówieśnicy, którzy doświadczyli traumatycznych przeżyć. Niejednokrotnie młodzi ludzie w Ukrainie musieli zostawić wszystko to, co było im znane i bliskie – dom, przyjaciół, ale i ojców, braci, zwierzęta, ulubione zabawki. Pożegnali się z tym, co towarzyszyło im każdego dnia. Naturalną reakcją w tej ekstremalnie trudnej sytuacji jest szok i ogromny stres. Już od prawie miesiąca uchodźcom towarzyszą różne, silne uczucia, takie jak przerażenie, bezradność, kłopoty ze snem i jedzeniem, druzgocąca tęsknota za rodziną, złość, poczucie winy, wstyd, smutek. Starając się zrozumieć niezwykle trudną sytuację uchodźców, musimy do tych traumatycznych przeżyć dodać również obawy związane z barierą językową, koniecznością adaptacji do nowych, dynamicznie zmieniających się warunków życia. Wyzwań nie brakuje. Pamiętajmy, że polscy uczniowie mierzą się również z własnymi uczuciami, które przeżywają w rozmaity sposób. Z tego względu tak ważne jest, by wprowadzenie nowego ucznia poprzedzić choćby krótką rozmową, wyjaśnieniem zaistniałej sytuacji.
 

Co polscy uczniowie powinni wiedzieć o kolegach i koleżankach z Ukrainy? 

Przed powitaniem ucznia z Ukrainy do klasy warto byłoby poruszyć kilka istotnych spraw. Najlepiej zacząć od uwrażliwienia dzieci na to, że ich nowy kolega może nie być gotowy na dzielenie się swoimi przeżyciami. W obecnej sytuacji potrzeba delikatności, empatii i czasu, by uczniowie z Ukrainy zadomowili się w nowej szkole. Ciekawość jest naturalną cechą najmłodszych uczniów, warto więc przekierować ją na bezpieczne dla nowego ucznia tory – podkreśla Natalia Perek, terapeutka dzieci i młodzieży. Miło jest jednak zapytać, czym się lubi bawić, czy ma wszystkie przybory, czy ma ochotę na wspólny spacer po szkole – dodaje w swoim artykule „Nowi koledzy w trudnej sytuacji. Jak rozmawiać z dziećmi o uchodźcach z Ukrainy?”, opublikowanym na łamach portalu epedagogika.pl. Zachęcamy do zapoznania się z artykułem, w którym znajdą Państwo więcej informacji na temat pomocnych pytań i wskazówek, jak przygotować dzieci na przyjęcie nowego ucznia. Wartościowe materiały poleca również Fundacja Szkoła z Klasą. Zapraszamy do lektury!

 

Źródła:

  1. Natalia Perek, Nowi koledzy w trudnej sytuacji. Jak rozmawiać z dziećmi o uchodźcach z Ukrainy?, https://epedagogika.pl/top-tematy/nowi-koledzy-w-trudnej-sytuacji.-jak-rozmawiac-z-dziecmi-o-uchodzcach-z-ukrainy-5848.html (dostęp: 16.03.2022).
  2. Fundacja Szkoła z Klasą, Sytuacja w Ukrainie – materiały dla nauczycieli i nauczycielek, https://www.szkolazklasa.org.pl/sytuacja-w-ukrainie-materialy-dla-nauczycieli-i-nauczycielek/ (dostęp: 16.03.2022).