Kondycja psychiczna nastolatków. W jaki sposób ich wspierać
07/06/202112 czerwca 2021 odbędzie się konferencja online pod tytułem „Kondycja psychiczna nastolatków. W jaki sposób ich wspierać?”, podczas której zostaną poruszone tematy związane z zachowaniami ryzykownymi wśród dzieci i nastolatków. Takie zachowania, w szczególności po powrocie uczniów do życia szkolnego po pandemii, mogą przybrać na sile. Wydarzenie jest przeznaczone dla nauczycieli, wychowawców, pedagogów, rodziców i opiekunów nastolatków.
Jak przygotować się do roli bacznego, świadomego obserwatora dbającego nie tylko o dobrostan uczniów, ale i własny? Jak wygląda neurobiologiczny rozwój nastolatków w świetle zagrożeń, które czyhają na nich w świecie pełnym presji i niepewności? Jakie są szczególnie ryzykowne zachowania uczniów i jak możemy im zapobiegać? Jak wygląda świat po drugiej stronie depresyjnego lustra i jak skutecznie działać, aby wspierać cierpiących adolescentów? Jak pozostać mądrym dorosłym w obliczu samookaleczeń i prób samobójczych? I w końcu – jak mogą wyglądać relacje rówieśnicze po powrocie do szkół, w szczególności, kiedy naszą misją będzie odbudowa zespołów klasowych? Tego dowiedzą się Państwo już 12 czerwca podczas konferencji!
O konferencji
Konferencja odbędzie się 12 czerwca 2021 r. (sobota) w godzinach 10.00–17.00 w formie transmisji online na żywo, dzięki czemu będą mogli Państwo w niej wygodnie uczestniczyć w dowolnie wybranym miejscu przed komputerem lub smartfonem. Uczestnicy wydarzenia otrzymają 30-dniowy dostęp do wideo-zapisu konferencji, kilkadziesiąt stron materiałów przygotowanych przez ekspertów, pełnych praktycznych wskazówek i narzędzi stanowiących doskonałe uzupełnienie treści wystąpień oraz imienne zaświadczenie uczestnictwa.
Podczas konferencji zostaną przeprowadzone wykłady, których prelegentami będą znakomici praktycy: prof. Marek Kaczmarzyk, Robert Rejniak, Anna Tulczyńska i prof. Jacek Pyżalski. Po każdym z wykładów odbędzie się półgodzinna sesja pytań i odpowiedzi, podczas której prelegenci odpowiedzą na najczęściej pojawiające się pytania uczestników.
Program konferencji
10.00–10.10 – Oficjalne rozpoczęcie konferencji
10.10–10.50 – prof. Marek Kaczmarzyk, Czas stanowczych reakcji na bunt czy okres ochronny? O tym, jak współczesność zmienia to, co naturalne, w to, co zabójcze.
- Jakie cechy mózgu nastolatka powodują jego zachowania ryzykowne i w jakim stopniu są one związane z jego intencjami?
- Czym się różni nastolatek „na zimno” i „na gorąco” i dlaczego dorośli mogą zrozumieć tylko pierwszego z nich?
- Jaka jest skala emocji u nastolatka i dlaczego tak bardzo go boli to, co twierdzą o nim inni, że może się zdecydować na rozwiązania zagrażające jego życiu?
- Czym może grozić brak wsparcia w okresie przebudowy systemu ze strony osób dorosłych i jakie sposoby łagodzenia napięć stosują w takim przypadku ludzie nastoletni?
10.50–11.20 – prof. Marek Kaczmarzyk, Sesja pytań i odpowiedzi
11.20–11.30 – Przerwa
11.30–12.10 – Anna Tulczyńska, Jak wygląda świat nastolatków po drugiej stronie depresyjnego lustra?
- Jakie sygnały depresji można zauważyć w domu, a jakie w szkole?
- Jak depresja wpływa na możliwości uczenia się młodych ludzi?
- W jaki sposób to zaburzenie zmienia sposób patrzenia na siebie i świat?
- Jak rozmawiać z nastolatkiem i proponować mu pomoc specjalisty?
- Czego nie robić w kontakcie z dzieckiem chorym na depresję?
- Jak można zapobiegać rozwojowi depresji u nastolatków?
12.10–12.40 – Anna Tulczyńska, Sesja pytań i odpowiedzi
12.40–12.50 – Przerwa
12.50–13.30 – Robert Rejniak, Zachowania ryzykowne – jak je rozpoznać i jak właściwie na nie reagować?
- Czym są zachowania ryzykowne i jakie występowały najczęściej w okresie pandemii z perspektywy badań i z perspektywy specjalistów pomagających dzieciom i młodzieży?
- Co to jest abulia, jakie są jej objawy i jak można pracować z osobą będącą w tym stanie?
- Czym są zachowania sedenteryjne, w kontekście obowiązków szkolnych i relaksu, i jak można ograniczać ich negatywne konsekwencja dla zdrowia fizycznego i psychicznego uczniów?
- Jak postępować w wypadku pojawienia się zachowań ryzykownych związanych z piciem alkoholu i używaniem innych substancji psychoaktywnych?
- Na czym polega wczesna interwencja profilaktyczna oraz co warto uwzględnić i zaplanować w szkolnym programie profilaktyczno-wychowawczym w roku szkolnym 2021/2022?
13.30–14.00 – Robert Rejniak, Sesja pytań i odpowiedzi
14.00–14.30 – Przerwa
14.30–15.10 – Anna Tulczyńska, Samookaleczenia, próby samobójcze – jak w ich obliczu pozostać mądrym dorosłym?
- Jakie potrzeby kryją się za samookaleczeniami?
- Jak rozmawiać z nastolatkami zgłaszającymi problemy związane z samookaleczeniem lub myślami samobójczymi?
- Jakie działania podejmować, gdy dowiesz się o samookaleczeniu i próbie samobójczej, gdzie szukać pomocy?
- Jakie są mity na temat samobójstw?
- Jak radzić sobie z własnymi emocjami?
15.10–15.40 – Anna Tulczyńska, Sesja pytań i odpowiedzi
15.40–15.50 – Przerwa
15.50–16.30 – prof. Jacek Pyżalski,O co naprawdę chodzi z relacjami w klasie?
- Kiedy relacje w klasie są złe i kiedy możemy mówić o przemocy?
- Jak rozpoznać bullying i jakie ma on znaczenie dla zdrowia psychicznego uczniów?
- Jak łączyć w praktyce wychowawczej reagowanie na przemoc z budowaniem wspólnoty w klasie?
- Co łączy najlepsze światowe programy nastawione na przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej?
16.30–17.00 – prof. Jacek Pyżalski, Sesja pytań i odpowiedzi
17.00 – Oficjalne zakończenie konferencji
Szczegółowe informacje o wystąpieniach i konferencji znajdą Państwo na stronie TUTAJ.
Zachęcamy do udziału w wydarzeniu.
Źródło: Eduakcja, https://konferencje.edu-akcja.pl/kondycja-psychiczna-nastolatkow/ (dostęp: 01.06.2021).