Poczucie misji i społecznej odpowiedzialności zawsze nadawało zawodowi pedagoga szczególne znaczenie. Z przemyśleń dotyczących statusu nauczyciela w obecnej rzeczywistości wyłania się pytanie o spójność postrzegania pedagogów przez nich samych i środowisko. Zmienione nagle warunki pracy i funkcjonowania szkół uwypukliły wielostronność zadań nauczycieli. Lepiej widoczne stały się te zadania, które w modelu stacjonarnym były uznawane za oczywiste i naturalne.

 

nauczycielka z uczniami

 
Satysfakcja gwarantowana 

Z raportu, który został opracowany przez Fundację Orange w związku z badaniem sytuacji nauczycieli po okresie nauczania zdalnego, wynika, że przeważająca większość nauczycieli odczuwa jednocześnie pozytywne emocje związane z pracą oraz satysfakcję z realizowanych zadań. Kontrastuje to z subiektywną oceną pedagogów odnośnie do ich obrazu w społeczeństwie. Badani nauczyciele podkreślają, że czują obniżony prestiż zawodu, co jednak w ogólnym rozrachunku nie odbiera im zadowolenia z obranej profesji. Zdecydowanie bardziej niż obniżony prestiż przeszkadza rozbudowana biurokracja oraz konieczność stałego dostosowywania się do wymogów podstawy programowej i przyszłych egzaminów. Odczuwanie braku autonomii w zakresie doboru treści i tempa pracy z wychowankami wskazuje jako uciążliwie bardzo wielu badanych pedagogów. Interesujące są spójne w tym względzie wnioski płynące ze strony rodziców i samych uczniów. Wynika z nich, że zwiększenie dowolności i indywidualizacji programu wpłynęłoby korzystnie nie tylko na efekty ogólne kształcenia, ale na motywację uczniów i zaangażowanie ich rodziców. Priorytetem wydaje się zatem odświeżenie spojrzenia na edukację, ponieważ w nauka starym kształcie przestała odpowiadać potrzebom społecznym. Satysfakcję mogłaby dać szkoła o większych uprawnieniach w kontekście samostanowienia.
 

Ważne wnioski 

Spójność potrzeb i oczekiwań wszystkich grup skupionych wokół edukacji daje bodziec do podjęcia kroków zmierzających ku aktualizacji systemu szkolnictwa i zaadaptowania go do zmieniających się czasów. Według raportu Fundacji Orange właśnie takie wnioski płyną z przeprowadzonych badań. Powstaje też potrzeba wzmacniania kompetencji cyfrowych kadry szkół oraz zaplecza sprzętowego, bez którego nie będzie możliwe wdrażanie nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych ani odpowiadanie na potrzeby, takie jak czasowe przejścia do modelu kształcenia zdalnego. Biorąc pod uwagę funkcje, jakie pełni w systemie nauczyciel, w tym te wyróżnione właśnie w czasie pandemii, zadbanie o zaplecze jego komfortowej pracy wydaje się kluczowe. Tym bardziej, że uczniowie i rodzice bardzo cenią sobie poczucie bezpieczeństwa dziecka w szkole, a grono pedagogiczne nie może funkcjonować sprawnie bez modelowej współpracy międzyśrodowiskowej. O tym, jak kształtują się między innymi obszary wsparcia nauczycieli, mogą Państwo przeczytać w raporcie dostępnym na stronie Fundacji Orange.

 

Źródło: https://raport.fundacja.orange.pl/# (dostęp: 1.07.2021).