notatki na tablicy
W cyklu Nauczyciel w roli ucznia przekonujemy, że warto odpoczywać aktywnie – ucząc się nowych rzeczy. Tym razem polecamy sketchnoting, nazywany także myśleniem wizualnym.

 

 

Wakacyjna zabawa w bazgrolenie

W wakacyjny czas zachęcamy Państwa do zamiany ról z uczniem i nauki nowych rzeczy. Przyswojenie niektórych z polecanych przez nas aktywności (np. nauki języków obcych) wymaga notowania. Jedną z najskuteczniejszych metod jest sketchnoting, dlatego w tej części cyklu Nauczyciel w roli ucznia namawiamy do poznania jej tajników.

Czym jest jest sketchnoting?

Sketchnoting to jeden ze sposobów notowania, który mogą Państwo zastosować, jeśli zdecydują się na wprowadzenie myślenia wizualnego podczas lekcji. Rysunki, strzałki, skróty myślowe, wyróżnianie kolorem, ramki, ikonki – to elementy notatki zapisanej przy pomocy sketchnotingu. Podobnie definiuje go autor książki The Sketchnote – Mike Rohde – to połączenie pisma ręcznego, rysunków, typografii, kształtów, elementów wizualnych. Tym samym jest to notatka zapisana w formie wizualnej. To myśli, słowa, którym nadajemy kształt, stosując skojarzenia obrazkowe. Zamiast myśleć słowami, myślimy wizualnie. Powstało kilka polskich odpowiedników słowa sketchnoting. Do najbardziej popularnych zaliczamy myślografię oraz rysnotkę. – pisze Joanna Krzemińska w artykule W jakim celu stosuje się sketchnoting?

Gdy podczas długiego wykładu/lekcji chcemy wskazać najważniejsze treści, a przy tym mieć gwarancję, że zostaną one zapamiętane, warto wprowadzić notowanie obrazem. Dzięki niemu zyskamy zainteresowanie i skupienie słuchaczy.

Zalety zastosowania sketchnotingu podczas lekcji:

  • łatwiejsze zrozumienie i zapamiętanie przekazu dzięki angażowaniu wielu zmysłów jednocześnie;
  • wzbudzenie zainteresowania uczniów atrakcyjną formą notatki;
  • aktywizowanie uczniów i pobudzenie ich kreatywności;
  • mnóstwo zabawy i frajdy – dla ucznia i nauczyciela.

 
Jak inni tworzą mapy myśli?

Zanim zaczną Państwo swoją przygodę ze sketchnotingiem, warto zobaczyć, jak wyglądają notatki zapisane w formie wizualnej. Podczas zorganizowanej przez Operon e-debaty dotyczącej reformy w szkole ponadpodstawowej zastosowaliśmy myślenie wizualne, aby zapisać wszystkie najważniejsze wnioski. Mapy myśli rysowała Vitia Hoffman – nauczycielka pasjonatka, która za osiągnięcia na polu edukacji została wyróżniona w 2017 roku Nagrodą Prezydenta Miasta Gdańska. Oprócz tego, że jest znakomitym nauczycielem, jest także rysownikiem, a jedną z jej głównych specjalności jest myślenie wizualne, w ramach którego prowadzi szkolenia. Mapy myśli autorstwa Vitii Hoffman znajdują także się na stronie Operonu ZOBACZ.

Kilka przykładów i wskazówek, jak stosować notatki obrazkowe, znajdą Państwo na stronie Zakręcony Belfer. Blog prowadzi Joanna Krzemińska, która jest również autorką kursów Operonu. Zachęcamy do śledzenia ich harmonogramu, ponieważ w najbliższym roku szkolnym ruszy kolejna edycja kursu Myśl dobrze narysowana. Zastosowanie myślenia wizualnego w procesie nauczania autorstwa wspomnianej Joanny Krzemińskiej. Kurs przybliży uczestnikom ideę myślenia wizualnego. Kolejne moduły przedstawią narzędzia, dzięki którym kursanci będą mogli się przekonać, że każdy potrafi rysować. Ogromnym atutem materiału jest zasygnalizowanie, że dzięki myśleniu wizualnemu nauka może być przyjemnością.

SZKICE MAPY MYSLI

Grafika z kursu Myśl dobrze narysowana. Zastosowanie myślenia wizualnego w procesie nauczania

 
Pełną ofertę szkoleń znajdą Państwo na platformie kursy.operon.pl.