Jak reagować na niepokojące materiały pojawiające się w internecie? Gdzie je zgłaszać? Tego dowiedzą się Państwo z kampanii zorganizowanej przez Rzecznika Praw Obywatelskich
wraz z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę.

 

Szkodliwe treści w internecie

Zamknięcie w domu z powodu koronawirusa spowodowało, że świat w dużej części przeniósł się do sieci. To tu utrzymujemy relacje towarzyskie. Niestety w świecie wirtualnym napotkać możemy na materiały, które wywołują negatywne emocje i namawiają do niebezpiecznych zachowań. Do niepokojących treści należą:

  • mowa nienawiści,
  • hejt,
  • cyberprzemoc,
  • nielegalna pornografia,
  • patotreści.

 

ilustracja smartfon rekin

Na szkodliwy wpływ takich materiałów najbardziej narażone są dzieci i młodzież. Ważne, aby uświadamiać ich, że w interencie, podobnie jak w innym miejscu publicznym, nie powinniśmy krzywdzić innych.
Z zeszłorocznych badań FDDS i BRPO na temat patologicznych treści wśród młodzieży w wieku 13-15 lat wynika, aż 85% z nich zna to zjawisko, 37% przyznaje, że ogląda patotreści w internecie, 43% ma z nimi kontakt co najmniej raz w tygodniu. Dorośli, w szczególności rodzice i nauczyciele, są odpowiedzialni
za kształtujące się umysły młodych pokoleń, dlatego warto abyśmy reagowali na niebezpieczne materiały rozpowszechniane w sieci. Gdzie zgłaszać niepokojące materiały?
 

Platforma #ZglosTo 

Rzecznik Praw Obywatelskich i Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę przy wsparciu partnerów uruchomili platformę zglos.to. Wchodząc na stronę, dowiedzą się Państwo, gdzie i jak skutecznie zgłosić niebezpieczne materiały, na które natknęli się Państwo w internecie. Jak wygląda procedura?

  • Udzielamy odpowiedzi na cztery pytania zamknięte.
  • System proponuje najlepszy sposób reakcji, np. formularze do prokuratury, link do zgłoszenia zdarzenia lub poradę.
     

 
Szczegółowe informacje na temat akcji RPO i FDDS znajdą państwo w artykule dotyczącym kampanii #ZlosTo

 

Źródło:

RPO