Jedna z podstawowych kompetencji ludzkich, która jest dostępna na wyciągnięcie ręki, decyduje o tym, jak działają wszystkie procesy zachodzące w szkole. Najważniejsze sprawy, w tym słusznie gloryfikowane relacje, można budować w oparciu na naturalnej, niewymuszonej formie komunikacji.

 

Elastyczna technologia

Prosty i naturalny dostęp do jednej z najbardziej skutecznych narzędzi, jakie ma praktycznie każda osoba, sprawia, że jej potencjał i siła są często deprecjonowane. Czasami nawet korzystanie z tego sposobu jest uważane za marnowanie cennego czasu, chociaż jego użycie ogranicza tylko ludzka wyobraźnia. To narzędzie pozwala budować relacje, stymulować ludzi do działania, pobudza innowacyjność i jednocześnie pozwala ujawniać i rozwiązywać problemy. W dodatku nie wymaga dużych nakładów. Potęgę rozmowy jako narzędzia-kompetencji ważnej w szkole doceniają empatyczni i innowacyjni edukatorzy na całym świecie. Nic dziwnego, bo jak inaczej można skutecznie dzielić się wiedzą?

Wsparcie zaangażowania, budowanie bazy pomysłów, mentoring i coaching nie mogą odbywać się bez rozmowy. Ma ona ogromne znaczenie na każdym z etapów pracy z człowiekiem. Nie jest ważne, czy chodzi o uruchomienie nowego projektu, o podzielenie się wiedzą czy zastanowienie nad bieżącymi trudnościami i kłopotami. Uważna rozmowa jest doskonałym narzędziem mediacji, rozwiązywania problemów czy szukania możliwości.
 

Twórczy proces

Zwykła wymiana myśli czy poglądów może zawsze stać się twórczym procesem, który służy znacznie bardziej złożonym celom niż tylko wyjaśnienie własnego punktu widzenia. Traktując rozmowę jako ciekawą podróż dwóch i więcej umysłów, które mają chęć eksplorować meandry myśli, można zadbać o ukształtowanie ciekawej, relacyjnej współpracy. Nowoczesna myśl edukacyjna, odchodząca od encyklopedycznej wiedzy i skłaniająca się ku doświadczeniu, kompetencjom w obszarze współpracy i komunikacji, będzie czerpała zauważalne profity z systemu opartego na rozmowie.

Dodatkowo takie traktowanie tematu będzie jednocześnie wejściem w realizację założeń Parlamentu Europejskiego, który w obszarze kompetencji kluczowych wysoko stawia obszary odpowiedzialne za funkcjonowanie społeczne. Rozmowa staje się zatem narzędziem, bez którego nie sposób się obejść. Zadbanie przy okazji o wysoką jakość tego narzędzia, czyli kulturę komunikatu wzajemnego, pozwoli przenieść doświadczenia edukacyjne na zupełnie inny poziom. W Monitorze Dyrektora Szkoły wypowiada się na ten temat pedagożka, edukatorka i polonistka Małgorzata Pruś. Zachęcamy do przeczytania artykułu oraz… rozmawiania, tak aby polska szkoła była symbolem wsparcia i porozumienia.

 

Źródło:

Małgorzata Pruś, Zwykła rozmowa, niezwykłe efekty. Jak wzmacniać w szkole dobre relacje?, https://www.monitorszkoly.pl/artykul/zwykla-rozmowa-niezwykle-efekty-jak-wzmacniac-w-szkole-dobre-relacje (dostęp: 07.11.2022).