W dobie kultury natychmiastowości, gdzie dominuje przekaz obrazowy, a młodzież w komunikacji posługuje się memami, trudno oprzeć edukację na wzorcach sprzed choćby dwóch dekad. Pop-tożsamość dzisiejszych klientów szkoły jest nielinearna i fragmentaryczna.

 

Korekta paradygmatu

komiks

Upraszczanie pojęć i komunikacja obrazem stają się coraz bardziej powszechne. Kultura w każdym wymiarze straciła jednoznaczne układy odniesienia. Naturalny świat młodego człowieka powstaje nie na podstawie szkoły czy domu, ale popkultury. Komiks staje się środkiem przekazu idealnie trafiającym w gusta współczesnej młodzieży.

Jakkolwiek podstawy i założenia funkcjonowania szkoły są słuszne, tak znalezienie odpowiednich dla dzisiejszych uczniów metod i form pracy będzie wymagało zmiany punktu odniesienia. Słabo zakotwiczeni „obywatele świata”, chłonący tylko strzępki wielkiej liczby informacji, będą z czasem coraz bardziej odstawać od szkoły jako instytucji w ich oczach skostniałej i nieinteresującej. Doskonałym narzędziem, które stanie się pomostem między celami nauczyciela a środkami trafiającymi do ucznia, może okazać się literatura komiksowa. Obserwując trendy edukacyjne, można łatwo dostrzec rosnącą popularność myślenia wizualnego i pracy z uczniem na materiale tworzonym na bieżąco w formie notatki graficznej, map myśli, notatek nielinearnych i pracy obrazem. Komiksy wpisują się zatem nie tylko w potrzeby skoncentrowanej na obrazie kulturze uczniów, ale również w tematykę chętnie podejmowaną przez nauczycieli.
 

Święto czytania komiksów

W 2010 r.  Brian Heater i Sarah Morean, dziennikarze i blogerzy, po raz pierwszy ogłosili 28 sierpnia świętem publicznego czytania komiksów. Datę wybrali nieprzypadkowo, ponieważ tego dnia przypadają urodziny Jacka Kirbiego, współautora postaci z uniwersum Marvela, kolegi słynnych w branży komiksowej Stana Lee czy Joe Simona. Wprowadzenie do szkoły klimatu rodem z Avengersów sprawi, że uczniowie nie przejdą obojętnie. Uważny nauczyciel szybko dostrzeże potencjał komiksów i wykorzysta ten gatunek jako pełnoprawny materiał edukacyjny. Komiksy stanowią doskonałą rozrywkę, ale również zachętę do czytania, uczą i rozwijają wyobraźnię. Obecnie nie ograniczają się wyłącznie do lekkich opowiastek i wykraczają daleko poza książeczki z obrazkami dla dzieci. Warto sięgnąć po tego rodzaju literaturę, ponieważ może ona stanowić doskonały pomost między nauczycielem a uczniem oraz stać się postumentem ciekawej przygody ze szkołą. Przy okazji zapraszamy Państwa do galerii wspaniałych prac konkursowych, w tym wielu wykorzystujących materiały graficzne, nadesłanych przez nauczycielki
i nauczycieli z całej Polski w związku z konkursem organizowanym przez Wydawnictwo OPERON. Więcej na temat konkursu przeczytają Państwo >>TUTAJ