Zmęczenie, poczucie wypalenia, utrata sensu pracy mogą wynikać z wielu czynników. Niektóre z nich są niezależne i bardzo trudne lub niemożliwe do zmiany. Istnieje jednak jeden czynnik, który może zmienić wszystko.

 

Więcej niż nadzieja

malowanie po scianie usmiechnietej buzi

Gdy pracuje się wiele godzin każdego dnia, często w środowisku trudnym i z pozoru mało sprzyjającym rozwojowi czy sukcesom, poczucie osamotnienia lub znużenia pojawia się naturalnie. Zwykle trudno odnaleźć w sobie pokłady nadziei i wiary, że coś zmieni się na lepsze, przyjdą lżejsze dni, inne czasy czy podobnie utopijne, a bliżej nieokreślone formy wybawienia od trudów dnia codziennego. Przytłoczenie nadmiarem nieprzyjemnych bodźców czy sytuacji może pojawić się u każdego. Praca w szkole szczególnie sprzyja takim emocjom, które – chociaż ważne i potrzebne – nie są łatwe do przepracowania i nie nastrajają pozytywnie na wykonywanie swoich zadań.

Zmiany nastawienia i myślenia będą kluczowe dla wyjścia z poczucia mglistej nadziei do punktu, w którym nawet w trudnym momencie uda się wziąć głęboki oddech i pójść naprzód. Odczuwanie szczerej radości znacznie szybciej naładuje wyczerpane baterie niż nawet najpiękniejsze oczekiwanie na to, aż zmiana wydarzy się sama. Kluczem do sukcesu jest wytrenowanie się w odczuwaniu radości, która przyniesie ulgę i wiarę w swoje możliwości, sprawczość i skuteczność.
 

Uważność i wdzięczność na równi

Zatrzymanie się nawet na krótki moment w ciągu dnia szkolnego brzmi jak sen. Wieczny gwar, ruch, niespodziewane sytuacje, konieczność podejmowania decyzji bardzo szybko i z troską o drugiego człowieka to zadania wymagające wiele wysiłku i niebywałych kompetencji. W takiej rzeczywistości odczuwanie wdzięczności wydaje się być niemożliwe do zrealizowania. A jednak badacze zajmujący się poczuciem dobrostanu pracowników firm, w tym też pracowników instytucji oświatowych, podkreślają wagę poczucia wdzięczności w kontekście ogólnego zadowolenia z pracy. Równie często mówią o uważności jako o niezbędnym warunku do tego, aby nabrać dystansu do wyzwań, jakie każdego dnia stoją przed nauczycielkami i nauczycielami w szkole.

Odnalezienie radości w tym, co powoduje znużenie i zmęczenie każdego dnia, to nie lada sztuka. Trening uważności, zatrzymania się na moment refleksji w ciągu dnia oraz wdzięczność za drobne sprawy to ogromny potencjał nauczycielski, płynący z wewnętrznej siły. Pozwala on nie tylko wyciszyć wewnętrznego krytyka, o którym często mówi znana edukatorka Marta Młyńska. Buduje poczucie spełnienia i realnie odczuwanego szczęścia w związku z obraną drogą życiową. Sposób na to, jak w praktyce można przejść z marazmu do radości, opisuje na swoim blogu Danuta Sterna. Zachęcamy do radosnej lektury.

 

Źródło:

Danuta Sterna, Radość nauczyciela i nauczycielki, Oś świata, https://osswiata.ceo.org.pl/2022/10/22/radosc-nauczyciela-i-nauczycielki/ (dostęp: 25.10.2022).