Zaangażowanie i poczucie sensu nabierają wyjątkowego znaczenia, gdy mowa o sytuacji w oświacie. Każda sfera związana z kształceniem budzi dzisiaj dużo emocji.

                                 
Troska o ucznia rozpoczyna się od dbania o siebie 

Troska o ucznia i jego potrzeby znacząco wyprzedza inne obszary wymagające zaopiekowania w szkole. Szczera chęć wdrażania nowoczesnych założeń pedagogiki zajmuje coraz więcej miejsca w debatach o jakości edukacji oraz kierunkach, w jakich powinna ona podążać. Ważna jest nie tylko podstawa programowa. Zainteresowanie uczniów i uczennic przedstawianymi treściami, wdrażanie do myślenia krytycznego i refleksyjnej postawy w obszarze samodoskonalenia to filary obecnego myślenia o lekcjach.

Jak powtarzają wiodący edukatorzy, istotna staje się droga, a nie cel. Podstawowym, kluczowym dla tego trendu elementem jest nie tylko serdeczna relacja z wychowankami, lecz dobrostan nauczyciela, który staje się warunkiem sine qua non. Bez spełnionego przewodnika, który z poczuciem szczęścia i optymizmem wkracza do sali lekcyjnej, żadna nowatorska metoda nie znajdzie prawdziwego zastosowania. Dobro wzajemnych relacji obejmuje w równym stopniu zarówno uczniów, jak i nauczycieli.

 

Przyjemne z pożytecznym 

Na drodze do stworzenia szczęśliwej szkoły, w której jednocześnie dorośli, dzieci i młodzież doświadczają dobrostanu i relacyjności, istotne jest zwrócenie uwagi na zadbanie o równowagę między poszukiwaniem szczęścia a nauką sensu stricte. Jednocześnie priorytetyzowanie samego szczęścia może dać złudne pojęcie o tym, jakie procesy powinny zachodzić w szkole, aby była ona skuteczna w nowym nurcie.

Zgodnie z założeniami psychologii Martina Seligmana, pierwotnie pięć, a obecnie już sześć filarów szczęścia można przekuć na podstawę wszystkich działań w szkole. Pozytywne emocje, poczucie sensu, osiągnięcia, ale również zdrowie – to tylko niektóre z elementów wymienianych przez badacza. Bez nich trudno o dobre efekty nawet największych starań. Anna Hildebrandt-Mrozek mówiła dużo na ten temat  podczas Konferencji INSPIR@CJE 2021. Zainicjowany przez nią Ogólnopolski Tydzień Szczęścia w Szkole jest w całości poświęcony podkreślaniu zależności między dobrostanem a efektami nauczania. Jak mówi inicjatorka, nie ma obecnie skuteczniejszego działania w obszarze profilaktyki depresji i innych chorób cywilizacyjnych niż dbanie o dobrostan. Te kwestie stają się jeszcze bardziej istotne w świetle wyników badań naukowych, które jednoznacznie potwierdzają, że szczęście i dobrostan w szkole przyczyniają się do lepszych osiągnięć uczniów nie tylko w czasie pobierania nauki, lecz także w dorosłym życiu. O Tygodniu Szczęścia w Szkole mogą Państwo przeczytać w felietonie dotyczącym tegorocznych INSPIR@CJI.

              
Źródła: Anna Hildebrandt-Mrozek, Szczęście w szkole? To możliwe!,https://www.edunews.pl/edukacja-na-co-dzien/edukacja-przez-zycie/5677-szczescie-w-szkole-to-mozliwe (dostęp: 20.12.2021).