Psychologia obdarowywania
05/12/2022Szczęście odczuwane tuż po ulubionej czynności czy wydarzeniu maleje po każdym ponownym wykonaniu tego „czegoś”. Wyjątek od tej reguły stanowi obdarowywanie bliskich.
Adaptacja hedoniczna
Udowodniono naukowo, że radość i euforia związane z przeżywaniem ciekawych przygód, odbywaniem fascynujących podróży, spędzaniem czasu na koncertach, w kinie czy na wycieczce, spadają wraz z upływem czasu i powtarzaniem tych ulubionych czynności. Adaptacja hedoniczna to określenie stosowane do nazwania stanu, w którym nawet najciekawsze działania z czasem powszednieją i nie powodują eksplozji przyjemnych emocji, takich jak za pierwszym razem.
Temat ten wzięli pod lupę badacze z dwóch uniwersytetów amerykańskich. Po wykonaniu różnych prób badawczych doszli do ciekawego wniosku. Adaptacja hedoniczna nie występuje w ogóle lub pojawia się w bardzo zminimalizowanym stopniu w sytuacji, gdy dotyczy obdarowywania prezentami wybranych osób. Interesujące w eksperymentach było również to, że otrzymywanie upominków nie powodowało tego samego efektu. Badacze odkryli również, że hamowanie wysycenia przyjemnością następuje w sytuacji, gdy często zmienia się rodzaj zabawy, zadania czy działania.
Różnorodność rozrywek pozwala podtrzymać wysoki poziom zadowolenia. Unikanie adaptacji hedonicznej w ten sposób pozwala stale cieszyć się z różnych przyjemnych działań. Ta metoda nie dotyczy wręczania prezentów, ponieważ niezależnie od częstotliwości obdarowywania różnych osób poziom hormonów szczęścia utrzymuje się na podobnym poziomie.
Zostać Świętym Mikołajem
Podążając za teorią naukowców na temat tego, że dawanie w naturalny sposób poprawia nastrój i pozwala odczuwać zadowolenie, warto odpowiednio zaplanować szczególnie okres okołoświąteczny. Ten wyjątkowy czas, kiedy ludzie na całym świecie pozdrawiają się i ślą sobie życzenia, może stać się okresem ze wszech miar wyjątkowym.
Przekazywanie wychowankom modelu, w którym jesteśmy nastawieni na obdarowywanie najbliższych dużo bardziej niż na otrzymywanie podarków, pomoże im kształtować się nie tylko w bardziej altruistycznej postawie, lecz także w modelu naukowo sprawdzonym i dowiedzionym. Według niego odpowiedzialność za własne szczęście nie jest zależna od zewnętrznych czynników.
Zaangażowanie w wolontariat czy samodzielne przygotowanie podarków dla bliskich to jeden ze sposobów na współpracę z uczniami i uczennicami. Jest to metoda samouszczęśliwiania i jednocześnie wsparcia innych osób czy sprawiania im przyjemności.
Innym sposobem może być przekazanie drobnej kwoty na cele charytatywne. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę poleca się w grudniu szczególnie, ponieważ za kwoty ofiarowane na działalność telefonu zaufania proponuje personalizowane listy od Mikołaja, które można zamówić nawet dla osoby dorosłej. Może warto ulec świątecznej magii w tym roku i odczuć ją jeszcze intensywniej?
Źródła:
- Karina Mucha, W mikołajki uczmy dzieci dawania, Polskie Radio, https://jedynka.polskieradio.pl/artykul/1700732 (dostęp 29.11.2022).
- O czym pisze do dzieci Mikołaj? O tym, jak ważne są emocje i budowanie relacji. Wystartowała świąteczna akcja „List od Mikołaja”!, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, https://fdds.pl/o-fundacji/co-nowego-w-fundacji/o-czym-pisze-do-dzieci-mikolaj-o-tym-jak-wazne-sa-emocje-i-budowanie-relacji-wystartowala-swiateczna-akcja-list-od-mikolaja-fundacji-dajemy-dzieciom-sile.html (dostęp: 29.11.2022).
- Matylda Kozakiewicz, Kto jest szczęśliwszy: ten, co daje czy ten, który dostaje prezent?, Segritta, https://segritta.pl/kto-jest-szczesliwszy-ten-daje-czy-ten-ktory-dostaje-prezent/ (dostęp: 29.11.2022).