Nieprzyjemne emocje pojawiają się w różnych momentach życia. Dzieciom i młodzieży może być trudno poradzić sobie z nimi bez wsparcia dorosłych.

 

Towarzysz i przewodnik

ojciec wspiera syna

Przyczyny, które odpowiadają za pojawianie się lęków i niepokoju, mogą być bardzo zróżnicowane. W okresie pandemii COVID-19 obserwowano nasilenie zaburzeń lękowych, szczególnie u młodzieży szkolnej. Czynniki genetyczne, biologiczne i środowiskowe w genezie lęków mogą występować w separacji lub przeplatać się w zmiennych proporcjach. Niezależnie od tego każde dziecko może po prostu doświadczać nieprzyjemnych emocji, które będą dla niego trudne do przepracowania. Należy pamiętać również o tym, że u młodzieży nastoletniej – ze względu na prawidłowości rozwojowe i aktywność układu nerwowego – reakcje emocjonalne oraz skutki odczuwanego stresu są znacznie silniejsze niż u osób dorosłych. Rezultatem zwiększonej ekspozycji na stres może być między innymi obniżenie odporności oraz nieadekwatne reagowanie i kształtowanie niekonstruktywnych sposobów radzenia sobie w trudnej sytuacji.

Zadanie dorosłych w tej kwestii polega na uważnej analizie zachowania młodzieży, która pozwoli rozpoznać objawy stresu i innych silnych emocji, oraz na udzieleniu odpowiedniego wsparcia. W niektórych sytuacjach życzliwa obecność dorosłego będzie najlepszą pomocą dla młodego człowieka odczuwającego niepokój czy lęk.
 

Przemyślane strategie 

Wieloprzyczynowość w procesie powstawania nieprzyjemnych emocji wyklucza przedstawienie jednego modelu działania, który mógłby stanowić uniwersalne remedium. W niektórych sytuacjach dotarcie do sedna problemu może nastręczać trudności. Brak bezpośredniej korelacji pomiędzy zachowaniem czy samopoczuciem dziecka a powodem, dla którego występują objawy, sprawia, że podjęcie właściwego działania jest skomplikowane. Świadomość spektrum objawów psychosomatycznych świadczących z dużym prawdopodobieństwem o odczuwanym przez ucznia napięciu pozwoli udzielić odpowiedniego wsparcia.

Współpraca pomiędzy środowiskiem domowym a szkolnym nabiera w tym kontekście szczególnie dużego znaczenia. Zarówno nauczyciel, jak i rodzic, uwrażliwieni na możliwe powody uczniowskich lęków, będą potrafili lepiej i szybciej zareagować. Stosowanie przemyślanych, spójnych strategii, opartych na uważnej współobecności, i życzliwe wsparcie będą sprzymierzeńcami każdej ze stron. Na temat tego, jak może objawiać się lęk i w jaki sposób dorośli mogą pomóc dzieciom przezwyciężać trudne emocje, wypowiada się psycholożka i psychoterapeutka Anna Skrońska na łamach magazynu „Charaktery”. Warto tam zajrzeć, aby poznać spektrum przyczyn i objawów występowania niepokojów i obaw wśród młodzieży oraz sposobów odpowiedniego reagowania.
 

Źródła: https://charaktery.eu/artykul/rodzicielskie-moce