Serendypia, czyli szczęśliwy traf
16/08/2022Postawa związana z ciekawością poznawczą, rozbudzoną i pchającą do działania, może przyczynić się do osiągnięcia przez dziecko dwóch ważnych elementów życia osobistego, które w dorosłym życiu cenione są bardzo wysoko.
Szczęściu trzeba pomagać
Oczekiwanie na efekty bez włożonego wysiłku jest skazane z góry na porażkę. Dorośli zwykle o tym pamiętają, ale dzieciom trzeba uświadamiać tę prostą prawdę przez wiele lat. Rozdmuchując w nich iskierkę ciekawości, która będzie dla nich motorem do stałego sprawdzania prawideł świata, można zapewnić im nie tylko niezwykle ciekawą podróż, lecz także satysfakcjonujące osiągnięcia po drodze. Niezbędny do tego będzie otwarty umysł, a przyda się także mądry towarzysz, który zna potrzeby dziecka i przyszłego świata, rozumie ideę kompetencji 4K (kooperacja, komunikacja, kreatywność, krytyczne myślenie) oraz potrzebę rozbudzania wrażliwości, uważności i zmysłu obserwacji.
Taka kombinacja cech i umiejętności może znacznie przybliżyć młodzież do empirycznego poznania znaczenia słowa „serendypia”. To dość tajemnicze określenie skrywa w swojej definicji przypadkowe odkrycie, powiązane bezpośrednio z posiadaną wiedzą, ale już nie z intencją dotyczącą konkretnego celu. Serendypia otwiera drogę niezwykłym tematom. Oznacza, że aby poznać i dowiedzieć się jak najwięcej, trudno będzie uniknąć przygody związanej z niespodzianką i sukcesem.
Szczęście i spełnienie
Starożytna opowieść o lankijskich książętach oskarżonych o kradzież wielbłąda, którą w swoim felietonie dla magazynu „Przekrój” cytuje Kamila Dzika-Jurek, oraz komunikacja, którą w Mobilnej szkole przybliży ekspertka w tej dziedzinie Marta Młyńska, mają wspólny mianownik. Poczucie spełnienia w dowolnej dziedzinie i obiektywne odczucie osobistego szczęścia mogą stać się udziałem każdego człowieka. Rolą nauczycieli i nauczycielek w tym procesie jest takie poprowadzenie uczniów, aby zrozumieli i szczerze odczuwali potrzebę stałego rozwoju. Satysfakcja płynąca z procesu będzie ich udziałem tylko wówczas, gdy otrzymają szansę rozwijania odpowiednich kompetencji. Naturalnie temat nie dotyczy tylko uczniów i uczennic, bo szansę na odkrycie w sobie na nowo ciekawości prowadzącej do serendypii ma każda osoba.
Z tym, co na temat komunikacji ma do powiedzenia Marta Młyńska, mogą dowiedzieć się wyłącznie osoby zarejestrowane w Mobilnej szkole. Kto jeszcze nie korzystał z tej ciekawej i wartościowej platformy, może bez trudności zgłosić swój akces.
Wszystkich Państwa zapraszamy do lektury interesującej opowieści prosto ze Sri Lanki oraz do udziału w webinarze na temat komunikacji w kontekście kompetencji 4K, o którym więcej przeczytają Państwo TUTAJ.
Źródła:
- Kamila Dzika-Jurek, „Przekrój”, https://przekroj.pl/spoleczenstwo/laczac-kropki-kamila-dzika-jurek (dostęp: 10.08.2022)
- Mobilna szkoła, https://mobilnaszkola.operon.pl/rd/course/view.php?id=438 (dostęp: 10.08.2022)