Wysokie wymagania w stosunku do osób wykonujących zawód nauczyciela, mnogość obowiązków i zadań do wykonania w środowisku pełnym ruchu i zmian oraz oczekiwania rodziców i dzieci to czynniki, które generują konieczność wypracowania silnych mechanizmów autocoachingowych. 

 

Nie dać się wypaleniu

ladowanie baterii ludzie energia

Jak donoszą specjaliści zajmujący się analizowaniem wypalenia zawodowego, osoby szczególnie narażone na wystąpienie tego stanu to najczęściej ludzie pracujący w zawodach związanych ze świadczeniem usług społecznych i pomaganiem innym. Dodatkowe czynniki, takie jak presja czasu, wielość obowiązków, wysokie wymagania ze strony przełożonych i klientów sprawiają, że objawy wypalenia zawodowego mogą częściej dotykać nauczycieli i nauczycielki niż przedstawicieli innych zawodów.

Z tego powodu dla osób pracujących w oświacie szczególnie ważne jest wypracowywanie strategii, które pozwalają na redukowanie negatywnych skutków życia w stresie i napięciu. Ma o tym przypominać Dzień Walki z Wypaleniem Zawodowym wyznaczony na 14 września przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. Ta data wplata się w kalendarz roku szkolnego i pozwala lepiej uświadomić sobie, jak ważne są prozdrowotne nawyki, które sprawią, że do ostatniego piątku czerwca nikomu nie zabraknie energii do pracy.
 

Lepiej zapobiegać

Spadek jakości wykonywanych zadań, ale również obniżenie nastroju czy dolegliwości psychosomatyczne to tylko niektóre z objawów wypalenia zawodowego. Naturalnym jest, że znacznie korzystniej i skuteczniej będzie stosować strategie prewencyjne, niż zmagać się z chorobą i rekonwalescencją. W obliczu wielu zadań każdego dnia oraz piętrzących się nieraz trudności i kłopotów nietrudno wypaść z torów nawet najlepszych nawyków. Stąd istotna jest stała praca nad własną kondycja psychiczną.

Samopoznanie, samoświadomość i ustalenie własnej hierarchii wartości stanowią podstawy treningu w duchu autocoachingu. Jak podkreśla psycholożka, pedagożka i terapeutka uzależnień Joanna Flis, ważne jest również sformułowanie celów, które jako konkretne, pozytywnie zdefiniowane i realne pozwolą wskazać kierunek działania sprzyjający spełnieniu w działaniu oraz poczuciu szczęścia i sukcesu. To z kolei będzie wpływało nie tylko na efekty działań, lecz także na satysfakcję z pracy i kontaktów zarówno z podopiecznymi i ich rodzicami, jak i koleżankami oraz kolegami w pokoju nauczycielskim. Jakie konkretnie ćwiczenia można wykonać, by lepiej zdiagnozować swoje potrzeby i wejść na ścieżkę przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu? Polecamy artykuł Joanny Flis Autocoaching – jak odzyskiwać energię, gdy brakuje sił? w magazynie Charaktery.

 

Źródła:

  1. Joanna Flis, Autocoaching – jak odzyskiwać energię, gdy brakuje sił?, Charaktery, https://charaktery.eu/artykul/autocoaching-jak-odzyskiwac-energie-gdy-brakuje-sil (dostęp: 07.09.2022).
  2. Kalendarz świąt nietypowych, https://www.kalbi.pl/dzien-walki-z-wypaleniem-zawodowym (dostęp: 07.09.2022).
  3. Agnieszka Ślagowska, Wypalenie zawodowe – przyczyny i objawy. Jak się przed nim uchronić?, Heydoc, https://www.heydoc.pl/s/article/Wypalenie-zawodowe-przyczyny-i-objawy-Jak-sie-przed-nim-uchronic (dostęp: 07.09.2022).