Problem smogu informacyjnego spotęgowanego fake newsami osiągnął taką skalę, że został nazwany infodemią. Szczególnie narażone na negatywne skutki obecnej sytuacji są dzieci i młodzież, będąc szczególnie podatnymi na manipulację, z której często nie zdają sobie sprawy. O potrzebie krytycznego myślenia alarmują licealistki realizujące projekt społeczny zdezINFORMOWANI.

 

search internet

Dezinformacja niesie realne zagrożenie, a niektóre media, politycy, osoby publiczne, czy po prostu internauci celowo wprowadzają w błąd, aby osiągnąć konkretną korzyść. Brak edukacji w kierunku krytycznego myślenia i korzystania ze sprawdzonych źródeł szczególnie dotyka dziś młodzież, która wychowuje się w czasach wszechobecnego internetu.

Zaniepokojone tym zjawiskiem postanowiłyśmy działać i założyłyśmy projekt zdezINFORMOWANI, tworzony przez grupę ośmiu licealistek z Krakowa i Łodzi. Poprzez kampanię informacyjną pragniemy uświadomić młode osoby o istnieniu różnych form manipulacji, które można napotkać w mediach i pokazać, w jaki sposób szukać sprawdzonych informacji, odróżniać opinię od faktu czy segregować wiadomości – piszą autorki projektu.
 

zdezINFORMOWANI – edukują i alarmują 

Autorki projektu zdezINFORMOWANI edukują swoich rówieśników, jak krytycznie korzystać z internetu i rozpoznawać fake newsy. Zwracają uwagę na to, że w przyszłości młodych ludzi czekają wyzwania, trudne decyzje, uczestnictwo w wyborach: Młode osoby będą musiały w przyszłości podołać ogromnym wyzwaniom, ale jak mają sobie z nimi poradzić, gdy bardzo często nie wiedzą, co tak właściwie jest prawdą, skąd brać rzetelne informacje i nie odróżniają opinii od faktu? – podkreślają twórczynie projektu.

Szybki rozwój technologii pozwala na dostęp do nieograniczonej liczby informacji i różnorodnych źródeł wiedzy, ale daje również możliwość tworzenia nieprawdziwych treści na niespotykaną wcześniej skalę. Powstające teorie spiskowe, fałszywe, niepotwierdzone odpowiednimi faktami wiadomości są powszechne i ogólnodostępne. Siła mediów jest ogromna, kształtuje sytuację społeczno-polityczną, a dezinformacja może stanowić zagrożenie dla funkcjonowania demokracji – zauważają licealistki.

Celem projektu jest upowszechnienie wiedzy dotyczącej rozwijania krytycznego myślenia czy zagadnień z zakresu manipulacji. Poprzez media społecznościowe (Facebooka, Instagrama) oraz stronę internetową chcą wyposażyć rówieśników w niezbędną wiedzę potrzebną każdemu, kto w sposób bezpieczny i świadomy pragnie korzystać z internetu oraz mediów. Opracowana broszura nosi tytuł „Poradnik krytycznego myślenia”. Autorki omawiają w niej podstawy krytycznego myślenia oraz podpowiadają, w jaki sposób i gdzie szukać rzetelnych informacji, jak weryfikować informacje znalezione w sieci, wyjaśniają ważne terminy – czym jest fakt, opinia, dychotomia myślenia, teorie spiskowe, FOMO, socjomanipulacja i wiele więcej. To wartościowy materiał edukacyjny stworzony z myślą o rówieśnikach.

Fundamentalna umiejętność (krytycznego myślenia) pozwoli Wam nie tylko samodzielnie weryfikować zasłyszane informacje, które w dobie internetowych fake newsów są ponadprzeciętnie powszechne, ale również przyda się w pracy, na uczelni czy w codziennych sytuacjach życia społecznego.

Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej projektu, a także profilu na Facebooku i Instagramie.

Broszura „Podręcznik krytycznego myślenia” do pobrania na stronie TUTAJ.

 

Źródło: zdezINFORMOWANI PROJEKT SPOŁECZNY