NOWOŚĆ „Wypracowania. Matura 2025. Język polski”
23/09/2024Wypracowanie maturalne jest jednym z najtrudniejszych wyzwań, przed którym staną uczniowie na egzaminie. Jak skutecznie rozwijać ich zdolność pisania tekstów zgodnych z zadanym tematem? Co zrobić, aby nauczyć ich, jak unikać błędów kardynalnych? Jak zmaksymalizować szanse uczniów na otrzymanie najwyższej liczby punktów za wypowiedź pisemną?Specjalnie z myślą o polonistach i polonistach oraz ich uczniach i uczennicach z klas maturalnych opracowano nową publikację – „Wypracowania”.
„Wypracowania” – to, co warto wiedzieć o wypowiedzi pisemnej na maturze
Specjalnie z myślą o polonistach i polonistach oraz ich uczniach i uczennicach z klas maturalnych opracowano publikację „Wypracowania”. Zebrano w niej praktyczne wskazówki potrzebne do napisania wypowiedzi pisemnych wymaganych na egzaminie.
Co znajduje się w „Wypracowaniach”?
- omówienie zasad oceniania wypracowania,
- wskazówki do planowania pracy nad tekstem,
- przedstawienie elementów trójdzielnej budowy wypracowania, w tym: rodzaje wstępów, spójna budowa akapitów, dbanie o kompozycję tekstu,
- wskazówki, jak pisać wypracowanie na temat (także na temat z załączonym wierszem),
- bank najpopularniejszych motywów z podpowiedziami, jak je wykorzystać.
Skuteczny trening w pisaniu wypracowań
Publikację „Wypracowania” opracowano w taki sposób, aby uczniowie mogli z niej korzystać samodzielnie. Będzie ona jednak dla nauczycieli i nauczycielek znakomitym uzupełnieniem zajęć poświęconych wypowiedziom pisemnym.
W „Wypracowaniach” precyzyjnie wyjaśniono, jak (i za co) zdobywać punkty oraz jak unikać typowych błędów. Korzystanie z tej publikacji ułatwia też utrwalenie struktury wypowiedzi. Uczniowie przekonają się, jak komponować wypowiedzi, aby były czytelne, spójne i przede wszystkim zgodne z wymaganiami egzaminacyjnymi. Poszczególne elementy pracy: wstępu, rozwinięcia i zakończenia, wyróżniono kolorami. Dzięki temu uczniowie lepiej zrozumieją, w jaki sposób oddać w tekście potrzebne elementy, np.: cytaty, argumenty, konteksty. „Wypracowania” pozwalają też na ćwiczenie umiejętności interpretacji tekstów poetyckich oraz analizy literatury.
Treści przedstawione w „Wypracowaniach” są zgodne z aktualnymi wytycznymi Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Publikację opracowała Izabela Tomczyk-Spólna – doświadczona polonistka, autorka materiałów dydaktycznych i edukatorka Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej ds. egzaminu maturalnego z języka polskiego, przewodnicząca zespołu egzaminacyjnego sprawdzającego egzamin maturalny z języka polskiego.
Szczegółowe informacje na temat „Wypracowań” znajdą Państwo w księgarni internetowej Operonu.
Zasady oceniania wypracowania
Przygotowanie do właściwego pisania wypracowań jest istotne dla wyniku matury. Punkty za zadanie rozszerzonej odpowiedzi na egzaminie z języka polskiego na poziomie podstawowym stanowią lwią część punktacji za arkusz. To aż 35 na 60 możliwych punktów, czyli 58%.
Praca zostanie oceniona zostanie na 0 punktów w przypadku m.in.:
- użycia lektury obowiązkowej jako kontekstu i popełnienia błędu kardynalnego,
- napisania pracy liczącej mniej niż 300 słów,
- braku rozwinięcia,
- podania fragmentów odtworzonych, np. z podręcznika, internetu, innej pracy (egzamin jest wówczas nieważny),
- wykorzystania fragmentów z poleceń z części 1 i 2, ale bez uzasadnienia (uwaga – nie jest to podstawą do unieważnienia pracy).
Uczeń może pisać wybraną formę wypowiedzi, ale musi to być wypowiedź argumentacyjna, w której przywoła przynajmniej dwa argumenty. Każdy temat wymaga odwołania się do przynajmniej jednej lektury obowiązkowej. Zdający musi też odwołać się do dwóch utworów literackich oraz przywołać minimum dwa konteksty rozwijające treść wypracowania. Konteksty mogą należeć do tej samej kategorii. Uczeń może odwołać się do dowolnego utworu poetyckiego, który będzie uznany za inny utwór literacki albo przykład kontekstu.