Nowelizacja przewiduje rozszerzenie treści programowych o tzw. umiejętności przyszłości. Chodzi m.in. o umiejętności cyfrowe, obejmujące wyszukiwanie i analizowanie informacji o zawodach, rynku pracy i możliwościach edukacyjnych. Program ma być uzupełniony także o kompetencje miękkie, takie jak autoprezentacja, planowanie kariery i podejmowanie świadomych decyzji zawodowych. Nowymi elementami są również rozpoznanie i zrozumienie wpływu sztucznej inteligencji oraz automatyzacji na zmiany w zawodach i strukturze rynku pracy.
 

Aktualizacja treści programowych doradztwa zawodowego

Zmiany dotyczą wszystkich etapów edukacji: dla klas VII i VIII szkół podstawowych (załącznik nr 3 do rozporządzenia), dla szkół ponadpodstawowych: branżowych szkół I stopnia (załącznik nr 4 do rozporządzenia), liceów ogólnokształcących (załącznik nr 5 do rozporządzenia), techników (załącznik nr 6 do rozporządzenia) oraz branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych i szkół dla dorosłych (załącznik nr 7 do rozporządzenia).

Szkoła podstawowa (klasy VII–VIII), uczniowie powinni m.in.:
  • korzystać z platform edukacyjnych i stron zawodowych,
  • porównywać swoje zasoby z wymaganiami rynku pracy, oczekiwaniami pracodawców, z uwzględnieniem możliwości pracy zdalnej, elastycznych form zatrudnienia i przedsiębiorczości,
  • analizować znaczenie wolontariatu, praktyk, projektów społecznych i absolwenckich,
  • poznawać zawody, kwalifikacje w nich wyodrębnione i możliwości ich uzyskania,
  • planować własną ścieżkę edukacyjno-zawodową z użyciem narzędzi cyfrowych.
 
Szkoły ponadpodstawowe (branżowe I i II stopnia, licea, technika, szkoły policealne), uczniowie powinni m.in.:
  • tworzyć i aktualizować dokumenty aplikacyjne, np. CV i listy motywacyjne, zgodnie z wymaganiami pracodawcy,
  • nabyć umiejętność przygotowywania się do rozmów kwalifikacyjnych (symulacje), co odpowiada na rosnące znaczenie kompetencji miękkich w kontekście zatrudnienia,
  • analizować i interpretować prognozy rynku pracy, co wiąże się z umiejętnością korzystania z narzędzi analitycznych dotyczących rynku pracy i z uzyskiwaniem informacji o faktycznych możliwościach zatrudnienia i rozwoju kariery w określonych zawodach,
  • rozpoznawać wpływ nowych technologii i AI na zawody,
  • korzystać z platform edukacyjnych i portali pracy.

 
Mając na uwadze zmieniające się trendy na rynku pracy, jak również 6-letni okres od ustalenia treści programowych dla doradztwa zawodowego, konieczna była także aktualizacja treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego w różnych typach szkół określonych w załącznikach do rozporządzenia oraz dostosowanie tych treści do potrzeb współczesnego rynku pracy, a także z uwzględnieniem zmian wynikających z cyfrowej transformacji – czytamy w uzasadnieniu.

Co jeszcze się zmieni w doradztwie zawodowym? Szczegóły w uzasadnieniu LINK.

Rozporządzenie zacznie obowiązywać 1 września 2026 r., z wyjątkiem § 1 pkt 1, który wejdzie w życie z dniem następującym pod dniu ogłoszenia.

 

Źródło:

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie doradztwa zawodowego, https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12402900/katalog/13162164#13162164 (dostęp: 14.10.2025 r.).