Z czego uczyć edukacji obywatelskiej od września 2025 r., aby zrealizować w pełni założenia podstawy programowej? Warto postawić na autorów godnych zaufania. Podręcznik Operonu do nowego przedmiotu opracowali twórcy znanej serii podręczników do wiedzy o społeczeństwie. Autorzy zadbali o to, aby podręcznik wspierał nauczycieli w budowaniu u młodych ludzi poczucia sprawczości, odpowiedzialności i gotowości do działania. Już teraz udostępniamy Państwu broszurę - przewodnik dla nauczycieli edukacji obywatelskiej z okazowym fragmentem podręcznika do tego przedmiotu.

Podręcznik Operonu do edukacji obywatelskiej

Znani z serii podręczników do WOS-u, cenieni autorzy

Wydawnictwo Operon zaplanowało dwa tomy podręcznika do liceum i technikum oraz dwa do branżowej szkoły I stopnia. Autorami podręczników są twórcy znanej i docenianej przez nauczycieli serii podręczników do wiedzy o społeczeństwie: dr Zbigniew Smutek, dr Beata Surmacz oraz Jan Maleska.

Podręcznik w pełni zgodny z podstawą programową

Podręcznik Operonu w pełni odpowiada założeniom twórców nowej podstawy programowej. Poszczególne lekcje zawierają propozycje projektów do realizacji przez uczniów oraz tematy do przemyśleń i dyskusji. Znajdą tutaj Państwo także elementy pozwalające zrealizować praktyczne lekcje i wprowadzić uczniów w życie młodego obywatela. Ponadto podręcznik wspiera ćwiczenie umiejętności krytycznej weryfikacji źródeł wiedzy.

Poszczególne tematy w podręczniku zawierają charakterystyczne elementy:
  • Twój ruch – to nie tylko ćwiczenia, lecz także krok w stronę budowania sprawczości i realnego wpływu na otoczenie, co jest kluczowym celem edukacji obywatelskiej. 
     
  • Zajrzyj do źródła – wspiera umiejętność krytycznej analizy i interpretacji informacji w wiarygodnych źródłach.
     
  • Świadomy obywatel – ten element rozwija umiejętność samodzielnego poszukiwania informacji i wzmacnia sprawczość.
     
  • Twój punkt widzenia – to zagadnienia do dyskusji; dzięki nim uczniowie rozwijają umiejętność formułowania własnego zdania, argumentowania i prowadzenia dialogu z poszanowaniem poglądów rozmówcy.
   
 
Podstawa programowa z edukacji obywatelskiej kładzie duży nacisk na autonomię pracy nauczyciela. W podejściu Operonu ta autonomia zaczyna się już na etapie konsultacji z przyszłymi nauczycielami nowego przedmiotu. Wpłynęli oni na kształt podręcznika, odpowiadając na pytania i sygnalizując swoje potrzeby oraz preferencje. Wszystko po to, aby książka była jak najbardziej przydatna na lekcjach. Kluczowy jest fakultatywny charakter części wymagań szczegółowych. O wyborze tematów fakultatywnych do podręcznika zadecydowali właśnie nauczyciele. To oni najlepiej wiedzą, które treści będą najbardziej pożądane i najskuteczniej ukształtują młodych obywateli.
 

 
Materiały dydaktyczne na każdą lekcję!

Oprócz podręcznika nauczyciele otrzymają dostęp do kompletnej obudowy dydaktycznej. Na Platformie Operon zostaną udostępnione cyfrowe odwzorowania podręczników do edukacji obywatelskiej, prezentacje na lekcje, gotowe scenariusze oraz materiały metodyczne (plany wynikowe, plany dydaktyczne i programy nauczania). Wszystkie materiały zostaną dopasowane do konkretnych tematów z podręcznika. Dodatkowo nauczyciele będą mogli pobrać przewodnik metodyczny opracowany przez twórców podstawy programowej do edukacji obywatelskiej.

Cyfrowa obudowa podręcznika do edukacji obywatelskiej dla szkół ponadpodstawowych zostanie umieszczona na Platformie Operon przed rozpoczęciem roku szkolnego 2025/2026.

O wszystkich udostępnianych fragmentach i materiałach cyfrowych będziemy informować na bieżąco.

Edukacja obywatelska – nowe wyzwania i nowe szanse

5 marca Ośrodek Rozwoju Edukacji organizuje konferencję „Edukacja obywatelska w szkole. Nowe wyzwania i nowe szanse”. Nauczyciele poznają założenia nowego przedmiotu edukacja obywatelska i metodykę jego nauczania oraz ścieżkę rozwoju nauczyciela. Harmonogram konferencji dostępny jest TUTAJ.