Muzyka w szkołach średnich często nie jest traktowana jako priorytetowy przedmiot. Nierzadko uczniowie nie decydują się nawet na zakup podręcznika. Nauczyciele mogą czuć się przez to niedoceniani i zachodzić w głowę, co zrobić, aby zachęcić młodzież do poważniejszego traktowania ich przedmiotu i aktywnego uczestniczenia w lekcji. Badania potwierdzają ogromną wartość, jaką wnosi muzyka do ogólnego rozwoju młodego człowieka. To konkretne umiejętności pożądane we współczesnym świecie. Jak zatem wspierać nauczanie muzyki w liceum i technikum?

 

Naukowcy są zgodni co do tego, że muzyka może poprawiać funkcje poznawcze, co przekłada się na lepsze wyniki z innych przedmiotów. Stymuluje różne obszary mózgu, które są odpowiedzialne za pamięć, koncentrację i zdolności analityczne. Rozwija pożądane w pracy umiejętności: dyscyplinę, cierpliwość, wytrwałość, pracę samodzielną i w grupie oraz przede wszystkim kreatywność.

Kreatywność to jedna z czterech niezbędnych kompetencji potrzebnych uczniowi, aby odnaleźć się we współczesnym świecie. Wiedza jest na wyciągnięcie ręki – wystarczy wyszukać potrzebne informacje, ale nieszablonowe myślenie to umiejętność, którą należy ćwiczyć. Jest ona ceniona zarówno w edukacji, jak i w przyszłych miejscach pracy. To właśnie lekcje muzyki stanowią wsparcie w ich rozwoju.

muzyka

Baza do opracowania koncepcji angażującej ucznia na lekcjach muzyki

Jak więc uczyć muzyki, aby zrealizować założenia programowe, rozwijać kreatywność uczniów i zachęcić ich do dyskusji oraz działania? Co zrobić, aby wynieśli z tej jednej godziny tygodniowo jak najwięcej? Jak usprawnić sobie pracę i być liderem efektywnych zajęć?

Warto zacząć od początku – od bazy, którą jest dobrze opracowany podręcznik. Jak go rozpoznać? Jego struktura powinna być dopasowana do stylu nauki współczesnej młodzieży, a treści – przedstawione zrozumiałym dla nich językiem.

Po co uczniowi podręcznik papierowy?

  • Ułatwia organizację pracy własnej.
  • Dostarcza wszystkich niezbędnych, wspierających naukę treści.
  • Książka na ławce może wpłynąć na poważniejsze podejście ucznia do przedmiotu – nie jest to tylko luźna godzina muzykowania, ale konkretna wiedza.
  • Uczeń może w każdej chwili wrócić do interesujących go informacji.

 
Podręcznik Operonu jest zintegrowany z wieloma innymi materiałami dodatkowymi: prezentacjami, scenariuszami, filmami, webinarami i kursami. Takie kompleksowe rozwiązanie usprawnia proces nauki zarówno nauczycielowi, jak i uczniom.

Inspiracje na twórcze lekcje muzyki

Wszyscy nauczyciele pracujący z podręcznikiem Operonu otrzymują dostęp do wartościowych materiałów dodatkowych znajdujących się w Multitece. Zostały one przygotowane do podręcznika z muzyki. Stanowią inspirację dla nauczycieli, ale przede wszystkim uzupełniają klasyczne treści z książki. Dają okazję do wykorzystania w pełni potencjału publikacji. To szansa dla Państwa na wypróbowanie nowych sposobów na lekcje.

Materiały multimedialne dopasowane do podręcznika do muzyki to:

  • prezentacje multimedialne – komplety materiałów dodatkowych w formie cyfrowej: wstępy do lekcji, filmy, animacje, plansze, schematy i zadania,
  • scenariusze do tematów z podręcznika – sprawdzone pomysły na aktywizowanie współczesnego pokolenia uczniów; scenariusze przygotowano do wyłącznej dyspozycji nauczyciela.

 
Tematy lekcji zostały uzupełnione także planszami, schematami i zadaniami. Dzięki nim można dostosowywać zajęcia do potrzeb konkretnej klasy.

Śledzenie postępów, sprawdzanie wiedzy i wsparcie samodzielnej pracy ucznia 

Tradycyjnym i sprawdzonym uzupełnieniem podręczników są karty pracy. Materiały te wspierają uczniów w samodzielnej, aktywnej pracy. Rozwiązując zadania, uczniowie mogą się przekonać, jak wiele już potrafią. Dzięki wykorzystaniu kart uczeń utrwala wiedzę i przygotowuje się do bieżących sprawdzianów.

Forma publikacji umożliwia oderwanie karty z ćwiczeniami oraz przekazanie wykonanych zadań do sprawdzenia nauczycielowi. Każda karta może być wykorzystana oddzielnie – to znacząco ułatwia organizację lekcji i ocenianie.

Webinary i kursy – rozwój kompetencji nauczyciela i lekcje w pigułce 

W licznych webinarach i kursach dostępnych na platformie Mobilna szkoła znajdą Państwo rzetelne porady profesjonalistów. Z doświadczenia wiemy, że to najlepszy sposób na wzbogacenie warsztatu nauczycieli. Praktyczne narzędzia, wskazówki, przykłady metod aktywizujących oraz zachęcających do twórczości znajdą Państwo w programie „Mobilny nauczyciel muzyki”.

Tematyka dostępnych nagrań webinarów i kursów, które są dopasowane do podręcznika:

  • Kilka słów o tańcu
  • Sztuka z potrzeby tworzenia
  • Studia nagraniowe i radiowe – nieograniczone możliwości nagrywania muzyki
  • Muzyka filmowa
  • Polska muzyka ludowa i folkowa

 
Stosując rozwiązania zaproponowane przez prowadzących, mogą być Państwo pewni, że dotrą z przekazem do swoich uczniów z pokolenia Alfa.

Więcej satysfakcji z lekcji

Muzyka w liceum i technikum to nie tylko kształcenie umiejętności muzycznych, lecz także inwestycja w rozwój uniwersalnych kompetencji życiowych i intelektualnych, które przydają się w dorosłym życiu.

Zastosowanie rozwiązań Operonu sprawi, że będą Państwo prowadzić zajęcia tak, aby były bardzo efektywne, a uczniowie kończyli je z uśmiechem na twarzy i chęcią spotkania się na kolejnej lekcji muzyki. Zachęcamy do aktywnego korzystania ze wszystkich pomocy i inspiracji.