Już tylko 100 dni pozostało do egzaminu gimnazjalnego, niebawem rozpoczną się także studniówki i odliczanie do matury. Szybko upływający czas jest dla uczniów wyraźnym sygnałem do wytężonych przygotowań do egzaminu, ale również czynnikiem wywołującym coraz większy stres. Jak można im w tym pomóc?

 

Badania naukowe dowodzą, że wbrew pozorom stres ma na nas dobry wpływ – hormony stresowe, które wydzielają się w organizmie człowieka, potrafią skutecznie motywować. Jednak aby umiejętnie radzić sobie ze stresem i korzystać z jego dobroczynnego wpływu, trzeba się tego nauczyć. Rola pedagoga, który na co dzień prowadzi ucznia do zdania egzaminu, jest pod tym względem nieoceniona.

Jednym ze sprawdzonych sposobów na oswojenie uczniów ze stresem jest tzw. próba symulacyjna – może nią być np. Próbny Egzamin Gimnazjalny z Operonem, który uczniowie zdawali pod koniec ubiegłego roku. Pozwala to poznać reakcję własnego organizmu na stres, zapoznać się z procedurą i utworzyć w mózgu swego rodzaju zapis, który w trakcie prawdziwego egzaminu pozwoli podążać przetartym już szlakiem. Kolejną okazję do przeprowadzenia tego typu próby będą Państwo mieli podczas drugiej edycji Próbnej Matury i Próbnego Egzaminu Gimnazjalnego, których arkusze zostaną udostępnione w marcu 2018 r.

Plan na 100 dni

100 dni to nadal wystarczająco długo, aby uczniowie w systematyczny sposób powtórzyli materiał sprawdzany na egzaminie. Niełatwo jest wyrobić w nich nawyk samodzielnej pracy, dlatego pomocne mogą być dla Państwa dodatkowe materiały, które można wykorzystać podczas zajęć: scenariusze lekcji, Testy i arkusze, Vademecum gimnazjalne Operonu. Dzięki temu będą Państwo mogli wspierać ich w stopniowym dochodzeniu do samodzielnej i regularnej nauki.

Aby osiągnąć sukces na egzaminie, należy jednak zadbać o wszystkie sfery życia – uczeń musi znaleźć czas na powtarzanie materiału, lecz także na aktywność fizyczną, relaks i prawidłową dietę.

Często uczniowie tłumaczą swoją prokrastynację brakiem czasu – zbyt dużą ilością prac domowych i zajęciami dodatkowymi. Warto jednak zachęcić ich do tego, by zwrócili uwagę, na co rzeczywiście poświęcają swój czas, np. zapisując przez jeden dzień wszystkie swoje aktywności, również takie jak przeglądanie stron internetowych, korzystanie z sieci społecznościowych itp. Dzięki temu będą mogli ocenić, jak dużo czasu mają rzeczywiście do wykorzystania, a ile marnują.

Mimo że wraz z nadejściem terminu egzaminu wielkimi krokami zbliża się podjęcie ostatecznej decyzji dotyczącej wyboru szkoły ponadgimnazjalnej czy kierunku studiów, wielu uczniów nadal nie wie, co chce robić w życiu. Pomocne w odkryciu tego mogą być m.in. narzędzia coachingowe, które nauczyciel może wykorzystać na lekcjach, np. koło życia czy mapy marzeń.

Na wyeliminowanie stresu i wyrobienie w uczniach systematyczności potrzeba czasu i metody. Jest na to jednak sposób – zachęcamy Państwa do udziału w kursie internetowym „Jak pomóc uczniom zdać egzamin gimnazjalny i maturalny – warsztat narzędziowy i motywacyjny”, którego druga edycja jest właśnie dostępna na platformie kursy.operon.pl. Dzięki przedstawionym w nim narzędziom poznają Państwo sprawdzone metody m.in. na to, jak pomóc uczniom określać swoje mocne strony oraz rozwijać umiejętność samodzielnego uczenia się i samokontroli, a także uświadomić im, że sami ponoszą odpowiedzialność za swój rozwój i za własną przyszłość.