Jak pomóc uczniom sprawnie przejść przez egzamin ósmoklasisty?
05/02/2018Ideą egzaminu jest weryfikacja tego, w jakim stopniu uczeń klasy VIII szkoły podstawowej spełnia wymagania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla pierwszych dwóch etapów edukacyjnych (klasy
I–VIII). Każdy przedmiot ma swoją specyfikę i dobrze już teraz rozpocząć z uczniami pracę z uwzględnieniem wszystkich nowości, które pojawią się na egzaminie ósmoklasisty. Stopniowe wdrażanie tych rodzajów zadań,
na które będzie kładziony największy nacisk na egzaminie, pozwoli uczniom bez stresu do niego podejść.
- Matematyka ‒ zasadnicze zmiany w egzaminie ósmoklasisty w stosunku do egzaminu gimnazjalnego:
a) więcej zadań praktycznych ‒ np. obliczanie cen, procentów, rabatów;
b) większą wagę dostaną tak zwane zadania na dowodzenie ‒ na przykład uczeń będzie musiał uzasadnić, dlaczego pierwszy dzień września
i pierwszy dzień grudnia tego samego roku zawsze przypadają tego samego dnia tygodnia.
Poniżej liczba zadań oraz liczba punktów możliwych do uzyskania za poszczególne rodzaje zadań.
Rodzaj zadań | Liczba zadań | Łączna liczba punktów | Udział w wyniku sumarycznym |
Zamknięte | 14–16 | 14–16 | ok. 50% |
Otwarte | 5–7 | 14–16 | ok. 50% |
Razem | 19–23 | 28–32 | 100% |
- Język polski ‒ zasadnicze zmiany w egzaminie ósmoklasisty w stosunku do egzaminu gimnazjalnego:
a) 70% wszystkich punktów można otrzymać za zadania otwarte;
b) obecność zadań sprawdzających funkcjonalną znajomość lektury obowiązkowej oraz umiejętności retorycznych;
c) położenie nacisku na umiejętność pisania własnego tekstu (40% wszystkich punktów);
d) dwa tematy wypracowania do wyboru – jeden o charakterze retorycznym (np. rozprawka), a drugi – twórczym (np. opowiadanie);
e) bez względu na wybrany temat, trzeba się odwołać do obowiązkowych lektur;
f) w latach 2019–2021 będzie obowiązywała znajomość lektur z klas VII–VIII.
Poniżej liczba zadań oraz liczba punktów możliwych do uzyskania za poszczególne rodzaje zadań.
Rodzaj zadań | Liczba zadań | Łączna liczba punktów | Udział w wyniku sumarycznym |
Zamknięte | 12–17 | 12–17 | ok. 30% |
Otwarte | 5–9 (w tym wypracowanie) | 28–36 | ok. 70% |
Razem | 17–26 | 40–53 | 100% |
- Język obcy ‒ zasadnicze zmiany w egzaminie ósmoklasisty w stosunku do egzaminu gimnazjalnego:
a) jeden poziom trudności (zamiast dwóch),
b) będzie co najmniej jedno zadanie sprawdzające każdą umiejętność: czytanie, słuchanie, znajomość funkcji językowych, gramatyki i leksyki oraz pisanie,
c) nowy typ zadań będzie dotyczyć umiejętności tak zwanego przetwarzania językowego ‒ na przykład w arkuszu uczeń dostanie przepis na upieczenie ciasta, po jego przeczytaniu będzie musiał go przetworzyć na list do kolegi, w którym wyjaśni mu, jak to ciasto upiec.
Hanna Maciejewska