Twój uczeń poświęca wiele godzin na gry wideo? Dlaczego warto je poznać? Co taka gra ma wspólnego ze sztuką, z filmem czy z literaturą?

Gry wideo już dawno przestały być wyłącznie masową rozrywką. Są cyfrową rozrywką wartościową. To pełnoprawne teksty kultury. I oczywiście znajdziemy wśród nich, podobnie jak np. w literaturze czy w filmie, zarówno przykłady marnej twórczości, jak i prawdziwe perełki. Możemy wybierać wśród atrakcyjnych wizualnie – tworzonych zgodnie z zasadami sztuk plastycznych – gier edukacyjnych, zręcznościowych, logicznych i wreszcie fabularnych. „Nie mam wątpliwości, że rozmawiając o wybranych grach komputerowych, mówimy o pełnowartościowych cyfrowych dziełach sztuki współczesnej – przekonuje prof. zw. dr hab. Małgorzata Łuszczak, dziekan Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego, współautorka programu studiów kierunku projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej”.

Gry, podobnie jak film, łączą w sobie obraz i tekst. Jednak użytkownik nie może tylko biernie obserwować poczynań bohaterów w przedstawionym świecie. Aby fabuła się rozwijała, niezbędna jest interakcja. Jest ona ograniczona, ponieważ twórcy historii przewidzieli kilka schematów postępowania gracza. Aby nie pozostawać w miejscu, musi odgadnąć, co należy w określonej sytuacji zrobić. Korzystanie z tej formy rozrywki nie jest więc bezmyślnym klikaniem, ale intelektualnym wyzwaniem.

To opowieść jest wspólnym mianownikiem dla literatury, filmu, malarstwa czy właśnie gier wideo. We współczesnym świecie wszystkie te dziedziny czerpią z siebie nawzajem. To oczywiste, że gry inspirują się dziełami kultury. Ale bywa też odwrotnie. „Nie zawsze fabuła jest oparta na literaturze. Mnóstwo gier nie nawiązuje do tekstów kultury. Często w obrębie gry powstają nowe światy, a opowieści bywają kontynuowane poza grą – w książkach lub filmach. Gry przenikają się z innymi formami kultury. Twórcy gier korzystają z osiągnięć mediów starszego typu, ale i inni twórcy inspirują się grami” – wyjaśnia Piotr Kubiński doktor nauk humanistycznych, literaturoznawca, badacz mediów cyfrowych.

Jak stworzyć ciekawą, spójną logicznie opowieść? Jeśli gracz ma do wyboru kilka schematów postępowania, to niezwykle żmudne i pracochłonne jest stworzenie historii bez pojawiających się w niej sprzeczności. Polscy literaturoznawcy na czele z dr Piotrem Kubińskim w ramach projektu badawczo-naukowego Narra (https://narra.pl/) pomogą twórcom gier opracować wielowątkowe, skomplikowane fabuły. Narzędzie stawia na jakość, szybkość i ekonomię działania. Projekt Narra łączy specjalistów z zakresu narracji, gier wideo i IT. Dodatkowo Narra chce otworzyć rynek dla uzdolnionych pisarzy bez doświadczenia w IT.

 
Zainteresowanym tematem gier wideo jako tekstu kultury polecamy artykuły:

http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C32320%2Cgry-przestrzen-do-badan-literaturoznawczych.html

https://www.us.edu.pl/czy-gry-komputerowe-moga-byc-dzielem-sztuki

http://www.kolegaliterat.pl/gry-komputerowe-jako-dziela-ergodyczne/