Tylko rok, a zmiany ogromne. W ponad 1000 szkół podstawowych rozbłysła nowa gwiazda
– Kluby Ortograffiti. Rozświetliła i ożywiła zajęcia wyrównawcze i korekcyjno-kompensacyjne wspierające dzieci z trudnościami w uczeniu się. Klubowicze wyszli z ukrycia, opuścili swoje ławki i zaistnieli w społeczności szkolnej jako osoby twórcze, ciekawe, pełne entuzjazmu. Nauczyciele z kolei złapali wiatr w żagle – bo jak tu się nie cieszyć i nie wykorzystać sytuacji, gdy widać u uczniów zapał do pracy i radość wynikającą z odnoszonych sukcesów? Pojawiło się także zaskoczenie połączone z niedowierzaniem wśród całej społeczności szkolnej – czy to są te dzieci, które słabo się uczą? Czy to są te zajęcia, na które nikt nie chciał chodzić? Bezcenne!
 

A co tak naprawdę się stało? Nauczyciele pracujący Metodą Ortograffiti zaprosili swoich podopiecznych do klubów. Nie na zajęcia korekcyjno
-kompensacyjne, nie na zajęcia wyrównawcze (prawda, że brzmi to trochę archaicznie?), ale do Klubów Ortograffiti. To był pierwszy krok, za którym nastąpił kolejny – dzieci wyszły z ławek i zaczęły realizować Ortoprojekty. Wykonywanie koniecznych ćwiczeń na podstawie Metody Ortograffiti zostało wzbogacone o pracę metodą projektu. Trzecim krokiem było opuszczenie sal i wyjście z edukacyjnymi propozycjami do całej społeczności szkolnej. Były to:

  • galerie prezentujące talenty klubowiczów,
  • wystawy oryginalnych prac utrwalających zasady ortograficzne i pisownię wyrazów z trudnościami,
  • samodzielnie opracowane teksty dyktand, które następnie mogli wykorzystywać inni nauczyciele,
  • spotkania czytelnicze, na których starsi klubowicze czytali młodszym uczniom,
  • gry planszowe, z których korzystają wszyscy uczniowie, na przykład podczas turniejów szkolnych,
  • tabliczka mnożenia w formie gry rozrysowanej na podłodze korytarza szkolnego,
  • lapbooki ortograficzne służące wszystkim uczniom

 
i wiele, wiele innych projektów, których galerię można zobaczyć tutaj .

 
Już opis tych działań robi wrażenie! Projekty zachwycają swoją innowacyjnością, nieszablonowością i humorem. A to dopiero krok wstępny do tego, co stało się później... Posłuchajmy głosów tych, którzy są sprawcami całego zamieszania – Animatorów Ortograffiti, czyli nauczycieli prowadzących Kluby.

Klub Ortograffiti sprawił, że dzieciaki chętniej brały udział w zajęciach kompensacyjnych. Zajęcia były atrakcyjne. Maluchy z niecierpliwością czekały na kolejne spotkanie z Bratkiem. Usłyszałam od nich, że dzięki przynależności do Klubu czują się ważniejsi. Tak niewiele potrzeba!
Animator: Aneta Graczyk, Szkoła Podstawowa nr 360 w Warszawie

Klub Ortograffiti to dla dzieciaków doskonała zabawa połączona z nauką, wspaniała alternatywa dla nudnych zajęć wyrównawczych. Klub daje możliwość realizacji ciekawych projektów, uczy współdziałania, poczucia odpowiedzialności za pracę zespołu. Klub to miejsce, gdzie każdy może poczuć smak zwycięstwa i sukcesu.
Animator: Agnieszka Telenda, Szkoła Podstawowa im. Fryderyka Chopina w Kłóbce

A ja trzy grosze na temat tego, co mnie jako terapeucie dały Kluby (bo miałam ich kilka). Mogłam, zachęcona i poparta autorytetem Ortograffiti, realizować to, co już od jakiegoś czasu miałam w głowie lub po prostu odświeżyć i nadać nową formę temu, co już wcześniej wdrażałam. Czyli dla siebie samej zyskałam pewność, że to, co robię, jest wartościowe i warte kontynuowania, rozwijania, wzbogacania itp. Jednocześnie cała ta akcja pokazała jak twórcza i nieposkromiona w pomysłach jest kadra pedagogiczna. Dziękuję wszystkim koleżankom i kolegom za wspaniałe pomysły, za dzielenie się swoją wiedzą i za to, że się Wam wszystkim chce. I tak na marginesie, tą "zwykłą-niezwykłą", codzienną pracą w Klubach pokazujemy, że jako grupa zawodowa jesteśmy kreatywni i wartościowi. To przypomnienie na wypadek, gdyby ktoś po niedawnej akcji strajkowej, kiedy to tyle hejtu wylało się na nauczycieli w mediach (oczywiście było też wielkie wsparcie) zwątpił w Nas, w naszą mądrość i pracowitość. Dziękuję pięknie Organizatorom i Uczestnikom i mam nadzieję, że wszystkie te działania zostaną opublikowanie w formie "Dzieł zebranych"... albo jakoś podobnie, i udostępnione nam w podręcznej biblioteczce Ortograffiti. Oczywiście w przyszłym roku znowu się spotkamy! Prawda?
Animator: Małgorzata Piotrowska, Szkoła Podstawowa nr 50 w Lublinie

Klub Ortograffiti rozweselił moje dzieci. Na każdych zajęciach pytały Bratka, jak się czuje, i miały okazję opowiedzieć o swoich przeżyciach. Zatem rozwój intelektualny – dzięki świetnym ćwiczeniom – szedł w parze z rozwojem emocjonalno-społecznym. Czy można chcieć więcej?
Animator: Olga Bogacka, Szkoła Podstawowa nr 22 im. Działyńskiego w Poznaniu

Kluby Ortograffiti hojnie przyniosły uśmiechy, które w szkole teraz przycupnęły za jednym rogiem i za drugim i za każdym zakrętem korytarza. Te uśmiechy, szerokie, szczere, wędrujące z jednej buzi na drugą, z jednej twarzy, kiedyś poważnej, na następną.
To jest Józek, który już nie beczy od ósmej do czternastej.
To jest Sylwek, który zaczął po kątach czytać, co mu wpadnie w ręce.
To jest Janek, którego droga jeszcze daleka, ale którego zapał mógłby napędzać lokomotywę.
To jest Wojtek, który chce przyjść na każde zajęcia, na jakie tylko się uda – a jak się nie uda to i tak przyjdzie.
I Natalka, ta niemówiąca, z nieśmiałości obrażona na świat w ogóle, co rozwiązuje zadania jak meserszmit i pokrzykuje z radości, że »Proszę Pani, to łatwe!«.
To są właśnie czary z Klubów Ortograffiti, gdzie się ciężka praca przeplata z zabawą, gdzie powoli, ale uparcie, rozwijamy dziecięce skrzydełka, prostujemy, prasujemy i posypujemy brokatem dla lepszego efektu. A te dzieciaki potem, takie uskrzydlone, cierpliwsze, bardziej zaciekawione, wracają po więcej i więcej.
Takie uśmiechy mamy, takie czary. :)
Animator: Marta Badowska, Szkoła Podstawowa nr 49 im. Księdza Bronisława Komorowskiego w Gdańsku

Klub Ortograffiti to radość, ciekawość, wsparcie i wzajemna współpraca.
Animator: Magdalena Grzelczak, Specjalna Szkoła Podstawowa nr 168 w Łodzi

Klub Ortograffiti dał uczniom możliwość zainteresowania się nauką w sposób zdecydowanie inny niż zwykłe zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Forma Klubu wpłynęła na rozwój nowych umiejętności. Uczniowie z chęcią i zaangażowaniem pracowali podczas zajęć klubowych, które były dla nich nie obowiązkiem, a przyjemnością. Forma Klubu przemawia do uczniów. Ich zadowolenie jest moją radością.
Animator: Monika Gargol, Szkoła Podstawowa im. Jana i Kazimierza Bogdanowiczów w Nadrybiu

Klub Ortografii  dzięki niemu uczniowie mieli okazję pierwszy raz stać się aktorami. Można było zobaczyć najpierw ich zaskoczenie, że ktoś proponuje im rolę, potem radość z przygotowań i ten uśmiech, kiedy otrzymywali brawa i gratulacje innych nauczycieli. Ponadto wszechstronny rozwój. Obowiązek realizacji dwóch projektów zmobilizował mnie do dodatkowej pracy.
Animator: Maria Puchalska-Jarosz, Szkoła Podstawowa nr 6 im. Kościuszki w Głogowie

[Kluby] dzieciom przyniosły wiele nowych wyzwań, dzięki którym mogły odkrywać swoje mocne strony. Nam pozwoliły na kreatywne działania. Szkole zapewniły profesjonalne działania edukacyjno- terapeutyczne. I co najważniejsze, były ogromną radością dla uczniów młodszych i starszych.
Izabela Mańkowska, Szkoła Podstawowa nr 6 w Gdyni
 

Zapraszamy kolejne szkoły do zakładania Klubów Ortograffiti! Rejestracja już wkrótce. O szczegółach będziemy informować Państwa na naszym fanpage’u facebookowym.