Pamiętacie ze swoich szkolnych lat kolegów, którzy bazgrali? A może sami pisaliście jak kura pazurem? Już same określenia na brzydkie pisanie tworzą klimat niezbyt zachęcający: „bazgrolić, gryzmolić, pisać niedbale, nieczytelnie, brzydko”. A rzeczywistość jest jeszcze mniej przyjemna. Widzicie te zeszyty? Brudne, pomiętolone, pokreślone, z wielkimi kulfonami, z dziurami po intensywnym gumkowaniu. Twarz aż się sama krzywi w grymasie niechęci. Jak tu się uśmiechać?
 

A może można? Może nastawienie ucznia zależy również od Waszego nastawienia? Spróbujcie więc inaczej. Postarajcie się spojrzeć z dystansem na kwestię kształtnego pisania. Po pierwsze dlatego, że Wasz wpływ na to mimo wszystko jest dość ograniczony. Od zawsze tak było i prawdopodobnie tak pozostanie, że jedni uczniowie piszą pięknie, czytelnie, kształtnie, robiąc to jakby od niechcenia. Inni natomiast po prostu bazgrzą, mimo wielkich starań, nieustannych ćwiczeń i stosowania różnych metod. Tak jest i nikt nie jest temu winien. Ani Wy, nauczyciele, ani rodzice, ani nawet sami uczniowie. Czy jest to wielki powód do zmartwienia? Raczej nie, to tylko trochę więcej pracy dla wszystkich.

Po drugie zaś, dziś brzydkie pismo nie skazuje jego posiadacza na wyrok dożywotniego bycia nieodczytanym. Na szczęście dla wszystkich mamy komputery, laptopy, tablety czy smartfony. Każdy może zapisać swoje myśli, korzystając z tych urządzeń, i zostaną one bez problemu odczytane.

Gdy już to sobie uświadomimy, to zrobi się trochę lżej na sercu. Bo może z uśmiechem spojrzymy na zabazgrany zeszyt i zafrasowaną minę jego właściciela? Z zachętą w głosie zaproponujemy kolejne ćwiczenie na poprawę pisma. Z radością przyjmiemy każdy najdrobniejszy znak poprawy. Może nawet uda nam się odczytać jakiś dłuższy fragment bez zdenerwowania? A wtedy nasz uczeń też się uśmiechnie i zapyta nas z nadzieją w głosie: „Czy da się jeszcze coś zrobić, żebym ładnie pisał? Pomoże mi Pani?”. I z uśmiechem, w dobrym nastroju oraz z nadzieją przystąpi do dalszych ćwiczeń. I pierwsza zasada zostanie zrealizowana.

Zapraszamy na kurs:  Trener Metody Ortograffiti. Praca z uczniem z dysgrafią