Podsumowanie pierwszego etapu edukacji to nie lada wyzwanie. Uczniowie kończący klasę trzecią powinni być zaopatrzeni w określoną wiedzę i umiejętności wynikające z podstawy programowej. Określenie poziomu tych kompetencji jest ważne nie tylko dla nauczyciela, który prowadził klasę przez 3 lata, czy dla tych, którzy będą
z nią pracowali od klasy czwartej, ale przede wszystkim dla samego ucznia.

 

Co potrafię? W czym jestem dobry? – to dla ucznia niezwykle cenne informacje. Poczucie własnej wartości ma niebagatelny wpływ na proces edukacyjny. Dziecko, które widzi swoje postępy, dostrzega sens wykonywanej pracy i jest lepiej zmotywowane do dalszych ćwiczeń,
a w rezultacie ma szansę osiągać lepsze wyniki.

Czego jeszcze nie umiem? Jak mogę to poprawić? – sam fakt wskazania dziecku braków może nie przynieść oczekiwanego efektu. Uczeń potrzebuje jasnych wskazówek, co powinien zrobić, aby nadrobić zaległości.

Odpowiedzi między innymi na te pytania uczeń otrzymuje, biorąc udział w Ogólnopolskim Sprawdzianie Kompetencji Trzecioklasisty
z Operonem (OSKT). Ten wyjątkowy sprawdzian zewnętrzny bada kluczowe umiejętności ucznia, takie jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie, wiedza o języku i sprawność rachunkowa oraz praktyczne umiejętności rozwiązywania zadań matematycznych. Jednocześnie jest przeprowadzony w takiej formule, która pozwala zapewnić duży komfort psychiczny uczniom.

Jeden z elementów, który wyróżnia OSKT na tle innych „trzeciotestów”, to wykorzystanie narzędzi oceniania kształtującego, m.in. w postaci indywidualnego listu skierowanego do ucznia, opisującego jego mocne i słabe strony wraz ze wskazówkami, jak może się poprawić.Zachęcamy rodziców do przeczytania tego listu wraz z dzieckiem, dzięki czemu możliwe jest nawiązanie lepszej relacji pomiędzy szkołą a rodzicami
w zakresie edukacji i wychowania ich dziecka.

Korzyści płynące z oceniania kształtującego:

  • atmosfera sprzyjająca uczeniu się
  • większa indywidualizacja nauczania
  • więcej informacji zwrotnej dla rodziców
  • lepsze relacje pomiędzy uczniem, rodzicami i nauczycielem
  • większa motywacja ucznia -> lepsze wyniki w nauce
     

Drugim ważnym aspektem OSKTsą elementy terapeutyczne, które zapewniają komfort psychiczny ucznia w trakcie przystępowania do sprawdzianu. Film z Bratkiem, który dzieci oglądają przed sprawdzianem, wycisza je i pomaga się skupić przed rozwiazywaniem zadań, natomiast Bajka Bratka uspokaja je po zakończonym sprawdzianie oraz tłumaczy emocje, które mu towarzyszą. Ponadto przekaz, jaki dzieci otrzymują w tej bajce, sprawia, że czują się bardziej pewne siebie, cieszą się ze swoich sukcesów i uczą się doceniać swoje mocne strony.

Korzyści płynące z zastosowania elementów terapeutycznych:

  • wyciszenie przed sprawdzianem
  • zmniejszenie stresu i strachu wywołanego atmosferą egzaminu
  • zrozumienie swoich emocji
  • poznanie swoich mocnych stron

 
Zachęcamy do zgłoszenia szkoły do Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty z Operonem, który odbędzie się 26 kwietnia 2018 r.

Więcej informacji oraz zapisy znajdą Państwo na stronie www.egzaminy.operon.pl