Badania naukowe dowodzą, że wbrew pozorom stres ma na nas dobry wpływ – hormony stresowe, które wydzielają się w organizmie człowieka, potrafią skutecznie motywować. Jednak aby umiejętnie radzić sobie ze stresem i korzystać z jego dobroczynnego wpływu, trzeba się tego nauczyć. Rola pedagoga, który na co dzień prowadzi ucznia do zdania egzaminu, jest pod tym względem nieoceniona.

Jednym ze sprawdzonych sposobów na oswojenie uczniów ze stresem jest tzw. próba symulacyjna – może nią być np. Próbna Matura z Operonem, którą uczniowie zdawali pod koniec ubiegłego roku. Pozwala to poznać reakcję własnego organizmu na stres, zapoznać się z procedurą i utworzyć w mózgu swego rodzaju zapis, który w trakcie prawdziwego egzaminu pozwoli podążać przetartym już szlakiem. Kolejną okazję do przeprowadzenia tego typu próby będą Państwo mieli podczas drugiej edycji Próbnej Matury, której arkusze zostaną udostępnione w marcu 2018 r.

Plan na 100 dni

100 dni to nadal wystarczająco długo, aby uczniowie w systematyczny sposób powtórzyli materiał sprawdzany na egzaminie. Niełatwo jest wyrobić w nich nawyk samodzielnej pracy, dlatego pomocne mogą być dla Państwa dodatkowe materiały, które można wykorzystać podczas zajęć: scenariusze lekcji, Testy i arkusze maturalne, Vademecum maturalne Operonu. Dzięki temu będą Państwo mogli wspierać ich w stopniowym dochodzeniu do samodzielnej i regularnej nauki.

Aby osiągnąć sukces na egzaminie, należy jednak zadbać o wszystkie sfery życia – uczeń musi znaleźć czas na powtarzanie materiału, lecz także na aktywność fizyczną, relaks i prawidłową dietę.

Często uczniowie tłumaczą swoją prokrastynację brakiem czasu – zbyt dużą ilością prac domowych i zajęciami dodatkowymi. Warto jednak zachęcić ich do tego, by zwrócili uwagę, na co rzeczywiście poświęcają swój czas, np. zapisując przez jeden dzień wszystkie swoje aktywności, również takie jak przeglądanie stron internetowych, korzystanie z sieci społecznościowych itp. Dzięki temu będą mogli ocenić, jak dużo czasu mają rzeczywiście do wykorzystania, a ile trochę marnują.

Mimo że wraz z nadejściem terminu egzaminu wielkimi krokami zbliża się podjęcie ostatecznej decyzji dotyczącej wyboru kierunku studiów, wielu uczniów nadal nie wie, co chce robić w życiu. Pomocne w odkryciu tego mogą być m.in. narzędzia coachingowe, które nauczyciel może wykorzystać na lekcjach, np. koło życia czy mapy marzeń.

Na wyeliminowanie stresu i wyrobienie w uczniach systematyczności potrzeba czasu i metody. Jest na to jednak sposób – zachęcamy Państwa do udziału w kursie internetowym Jak pomóc uczniom zdać egzamin gimnazjalny i maturalny – warsztat narzędziowy i motywacyjny”, którego druga edycja jest właśnie dostępna na platformie www.kursy.operon.pl. Dzięki przedstawionym w nim narzędziom poznają Państwo sprawdzone metody m.in. na to, jak pomóc uczniom określać swoje mocne strony oraz rozwijać umiejętność samodzielnego uczenia się i samokontroli, a także uświadomić im, że sami ponoszą odpowiedzialność za swój rozwój i za własną przyszłość.

Nauczycieli ze szkół biorących udział w Próbnej Maturze z Operonem zapraszamy również do skorzystania z nowej serii kursów przedmiotowych „Oswoić maturę z … – praktyczny warsztat”. W ich trakcie poznają Państwo różnorodne techniki ułatwiające opanowanie przez uczniów najtrudniejszych zagadnień z danego przedmiotu.