Szkoła otrzyma wsparcie w zakresie wychowawstwa
08/07/2019Szkoła nie tylko uczy, ale, co równie ważne, pomaga rodzicom przy kształtowaniu zachowań i postaw dzieci. Aby wesprzeć działania placówek oświatowych, rząd powołał pełnomocnika, który będzie koordynować działania związane ze wzmocnieniem wychowawczej funkcji szkoły.
Zwiększenie bezpieczeństwa, a więc uczenie tolerancji i szacunku do drugiego człowieka, oraz reagowanie na przejawy agresji rówieśniczej w placówkach oświatowych to jedne z głównych przyczyn, dla których rząd powołał pełnomocnika do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły. Została nim Iwona Michałek.
Stanowisko to zostało utworzone w odpowiedzi na potrzeby środowiska oświatowego. Podczas m.in. rozmów „Okrągłego stołu” i w trakcie prac ministerialnych okazuje się, że bardzo ważną funkcją, która powinna być uwypuklona, jest funkcja wychowawcza szkoły. Dlatego uznaliśmy, że warto powołać Pełnomocnika ds. wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki – uzasadnia Minister Edukacji Narodowej.
Pełnomocnik jest sekretarzem stanu w MEN. Nominowana do pełnienia tej funkcji – Iwona Michałek – ma długoletnie doświadczenie pedagogiczne. To nauczycielka biologii oraz wicekurator kujawsko-pomorska. Była edukatorem w zakresie przestrzegania praw ucznia i dziecka oraz koordynatorem regionalnym ds. edukacji o tolerancji ORE w Warszawie.
Do obowiązków Rzecznika ds. wspieranie wychowawczej funkcji szkoły i placówki będzie należeć:
– analiza obowiązujących przepisów prawa dotyczących wspomagania przez szkołę wychowawczych funkcji rodziny,
– analiza rozwiązań i propozycji rozwiązań w zakresie wychowawstwa zgłoszonych przy „Okrągłym stole” edukacyjnym,
– propozycja własnych rozwiązań prawnych i inicjatyw w tym zakresie.
Pełnomocnik może wykonywać powierzone mu zadanie we współpracy z radami rodziców, organami samorządu terytorialnego oraz wszystkimi zaangażowanymi w oświatę jednostkami.
Zapraszamy do zapoznania się rozporządzeniem oraz jego uzasadnieniem. Dokument jest dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej.