Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił wyniki badań nad stanem edukacji w 2014 roku. Tym razem skupiono się na wpływie egzaminów zewnętrznych na poziom edukacji. Raport pokazuje, jakie znaczenie dla dyrektorów, nauczycieli i uczniów mają egzaminy oraz na ile egzaminy pomagają w doskonaleniu pracy placówki.

Badanie daje obraz zalet i wad egzaminów. 

Wśród zalet znalazły się:

– motywowanie do nauki przedmiotów, z których są przeprowadzane egzaminy, także tych trudniejszych;

– uzyskiwanie przez dyrektorów, nauczycieli i uczniów obiektywnej wiedzy na temat poziomu nauczania.

Za wady uznano między innymi:

– zawężanie treści nauczania i wysuwanie na pierwszy plan tych przedmiotów, które są sprawdzane;

– przyjmowanie metod, które pozwalają osiągać wyższe wyniki w czasie rozwiązania testów (uczenie się pod egzaminy).

Jak się okazuje, testy motywują uczniów do większego wysiłku, a najlepsze efekty dają wówczas, gdy nauczyciel ma swobodę w wyborze treści i metod nauczania. Co jeszcze należy zrobić, by egzaminy przyniosły pozytywne skutki?

Przede wszystkim należy unikać prostego porównywania. Na wyniki egzaminów mają wpływ takie elementy jak: wielkość szkoły, zamożność i wykształcenie rodziców uczniów. Dane te także powinny być brane pod uwagę w analizie efektów egzaminu. Aby porównać wyniki kilku roczników uczniów, należałoby z kolei przeprowadzać egzaminy o zbliżonej trudności, co nie jest łatwe do zrealizowania. 

Podjęcie trudu porównania opłaci się podczas planowania dalszej pracy placówki. Dobrze przeprowadzona analiza odpowie nie tylko na pytanie, których zajęć powinno być więcej, lecz także wskaże, w jakim zakresie i jakimi metodami można wpływać na poprawę wyników egzaminacyjnych.

Cały raport można przeczytać TUTAJ