Ostatnimi czasy MEN odpowiedziało na wiele interpelacji poselskich dotyczących e-dzienników. Obecnie e-dziennik to pierwsze źródło informacji dla rodziców o stopniach, zapowiedzianych sprawdzianach czy organizacji pracy szkoły. To także szybkie oraz bezpieczne narzędzie do komunikowania się opiekunów z nauczycielami. Posłowie zwracają jednak uwagę na to, że e-dzienniki są zarządzane przez prywatne przedsiębiorstwa. To oznacza, że firmy kontrolują główny kanał komunikacji między szkołą a rodzicami. Czy to się zmieni? Czy rząd zapewni państwowe e-dzienniki?

 

Koszty związane z prowadzeniem elektronicznego dziennika lekcyjnego

Grzegorz Płaczek podkreśla, że korzystanie z e-dziennika nie jest całkowicie bezpłatne. Oprogramowanie oraz aplikacja standardowa są bezpłatne, ale istnieją także rozszerzone wersje, za które trzeba płacić. Rodzice mogą sprawdzić oceny, ogłoszenia oraz nieobecności dziecka. Natomiast dopiero po dokonaniu opłaty zyskują dostęp do np. e-usprawiedliwienia czy narzędzi domowych. Poseł zapytał MEN o to, ile szkół korzysta z e-dziennika oraz kto i ile płaci za licencję na oprogramowanie e-dziennika (szkoła czy samorząd).

Ile szkół korzysta z e-dziennika?                                                                                     

W odpowiedzi na interpelację poselską sekretarz stanu Katarzyna Lubnauer przedstawiła zgromadzone prze ministerstwo dane dotyczące liczby szkół korzystających z e-dzienników. Obecnie z takiego rozwiązania w Polsce korzysta 11 656 szkół, 6135 przedszkoli oraz 6399 innych placówek oświatowych. Wiceministra podkreśliła, że decyzję o prowadzeniu dziennika w postaci elektronicznej podejmuje szkoła lub organ prowadzący. Mają oni dowolność w wyborze dostawcy dziennika.

(…) dziennik lekcyjny może być prowadzony w postaci papierowej lub elektronicznej. Ministerstwo Edukacji nie rekomenduje szkołom żadnych rozwiązań w tym zakresie – zaznaczyła Katarzyna Lubnauer.

Kto płaci za e-dziennik – szkoła czy samorząd?

W kwestii kosztów poniesionych za zakup licencji do e-dzienników MEN nie gromadzi żadnych informacji i wyliczeń.

Bezpłatny dostęp do dziennika lekcyjnego w postaci elektronicznej

Jeśli szkoła zdecyduje się na prowadzenie dziennika elektronicznego, to ma obowiązek zapewnić rodzicom bezpłatny dostęp do informacji o ich dzieciach w zakresie i w formie ustalonej przez dyrektora szkoły. Jak podkreśla wiceminister edukacji, wyjaśnień z tym związanych może udzielić dyrektor szkoły i organ prowadzący szkołę.

To rząd powinien stworzyć państwowy e-dziennik – wpisuje się to w ideę bezpłatnej edukacji

Poseł Adrian Zandberg na początku roku szkolnego zwrócił się do ministry edukacji z prośbą o pilną odpowiedź na szereg pytań dotyczących e-dziennków. W ocenie posła to Państwo powinno zapewnić szkołom dostęp do dziennika elektronicznego jako podstawowego w dzisiejszych czasach narzędzia funkcjonowania szkoły.

Jeśli państwo nakłada obowiązki dotyczące komunikacji z uczniami i rodzicami, to powinno także zapewniać szkołom adekwatne narzędzia. Państwo ma kompetencje i zasoby, żeby dostarczyć takie oprogramowanie – apelował Adrian Zandberg.

MEN nie wyklucza udostępnienia niektórych usług z e-dziennika w aplikacji mObywatel 

Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz z Ministerstwem Cyfryzacji rozważają i analizują możliwość wykorzystania mObywatela do świadczenia wybranych usług dla nauczycieli, uczniów i rodziców. Należy jednak podkreślić, że obecnie nie są prowadzone prace nad stworzeniem bezpłatnej platformy do komunikacji rodziców ze szkołą.
 

Pytanie posła

Odpowiedź Katarzyny Lubnauer (MEN)

Czy Ministerstwo prowadzi prace nad stworzeniem w pełni bezpłatnej platformy do komunikacji rodziców ze szkołą, obejmującej bezpłatną aplikację mobilną?

Obecnie takie prace nie są prowadzone. Minister Edukacji analizuje dostępne rozwiązania i ewentualne możliwości dalszego działania w tej kwestii.

Czy Ministerstwo prowadzi statystykę obsługi szkół przez konkretnych dostawców e-dzienników?

Minister Edukacji nie prowadzi takiej statystyki. Dane gromadzone w systemie informacji oświatowej obejmują wyłącznie informację o korzystaniu przez szkołę z elektronicznego dziennika, bez wskazywania dostawcy tego rozwiązania.

Czy Ministerstwo rozważa nałożenie na platformy obowiązku zapewnienia dostępu do gromadzonych przez nie danych w formie API?

Obecnie nie jest rozważane takie rozwiązanie. Minister Edukacji analizuje dostępne rozwiązania i ewentualne możliwości dalszego działania w tej kwestii.

Czy w ocenie Ministerstwa pobieranie przez e-dzienniki opłat za podstawowe funkcje aplikacji mobilnej nie jest sprzeczne z zasadami określonymi przez rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji?

(…) prowadzenie dziennika elektronicznego wymaga umożliwienia bezpłatnego wglądu rodzicom do dziennika elektronicznego, w zakresie dotyczącym ich dzieci.

O sposobie realizacji tego wymagania (czy jest to na przykład zapewniane przez dostęp za pośrednictwem przeglądarki internetowej, czy aplikacji mobilnej) decyduje organ prowadzący szkołę (…).

Źródło: sejm.gov.pl

Źródła:

  1. Interpelacja nr 4595 do ministra edukacji w sprawie opłat za korzystanie z e-dzienników, https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=D93F9X  (dostęp: 30.10.2024 r.).
  2. Odpowiedź na interpelację nr 4595 w sprawie opłat za korzystanie z e-dzienników, https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=D9THT4&view=null (dostęp: 30.10.2024 r.).
  3. Interpelacja poselska (4977) w sprawie kosztów poniesionych przez szkoły na zakup licencji do e-dzienników, https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/interpelacja.xsp?documentId=4D1810544E0EB0ABC1258B8E004AAFC6 (dostęp: 30.10.2024 r.).
  4. Odpowiedź na interpelację nr 4577 w sprawie kosztów poniesionych przez szkoły na zakup licencji do e-dzienników, https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=D9QHR3 (dostęp: 30.10.2024 r.).