smutny chlopiec uczy sie
Rządy 138 krajów zdecydowały o zamknięciu placówek edukacyjnych, aby zmniejszyć ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa. To oznacza, że 80% uczniów z całego świata nie uczęszcza do szkoły. O czym warto pamiętać w tym trudnym dla nauczycieli, uczniów i rodziców czasie?

 

 
Międzynarodowe webinary edukacyjne zorganizowane przez UNESCO 

UNESCO zorganizowało w ostatnich tygodniach serię webinariów edukacyjnych, w których wzięli udział ministrowie edukacji, praktycy i eksperci z 50 krajów. Na spotkaniu omówiono problemy edukacji na odległość, w tym nierówny dostęp do nauki zdalnej dla wszystkich uczniów. Webinary organizowane przez UNESCO to okazja do wymiany doświadczeń i rozwiązań, jakie wdrażają inne kraje. Najważniejsze z nich to:

  • rola relacji między nauką, pracą i zdrowiem, dla utrzymania zdrowej fizycznie i psychicznie populacji (Catherine Kane ze Światowej Organizacji Zdrowia)
  • potrzeba zapewnienia nauczycielom, rodzicom i uczniom poczucia wspólnotowości (włoski minister edukacji, Alberto Melloni)
  • rola nauczyciela w nauczaniu zdalnym – bez dobrych nauczycieli nie istnieje edukacja (Dyrektor generalny francuskiego Krajowego Centrum Kształcenia na Odległość)
  • wymiana doświadczeń między państwami przez zgromadzenia wspólnoty praktyków.

  

Globalne rozwiązania dotyczące nauki na odległość 

Gwang-Chol Chang i Satoko Yano – dziennikarze z Sekcji Polityki Edukacyjnej UNESCO opracowali przegląd międzynarodowych rozwiązań dotyczących edukacji na odległość w różnych krajach na świecie. Wyróżnili kilka ważnych aspektów. Wymieniamy  niektóre z nich.

  • Większość państw skoncentrowała się na zapewnieniu ciągłości nauki przy użyciu technologii. Autorzy zwracają uwagę na problem
    z dostępem do Internetu niektórych uczniów i nauczycieli.
  • Wiele krajów zdecydowało się na zmianę harmonogramu roku szkolnego.
  • Pojawiły się utrudnienia związane z wydawaniem posiłków uczniom objętym dożywianiem w szkole.
  • Pracujący rodzice zostali obciążeni dodatkową pracą, jaką jest nadzorowanie lub prowadzenie zajęć zalecanych przez nauczycieli.
  • Izolacja społeczna dzieci – długotrwały brak kontaktu z rówieśnikami i nauczycielami oraz brak zajęć towarzyskich.

 
Jeśli chcą poznać Państwo rozwiązania przedstawionych przez autorów problemów dotyczących wdrażanych w różnych krajach rozwiązań związanych z edukacją na odległość, zapraszamy do lektury artykułu „Jak kraje radzą sobie z wyzwaniami Covid-19 w edukacji? Migawka środków politycznych”.  Tekst został napisany na potrzeby bloga Global Monitoring Education.

 
Bardzo ważne wsparcie emocjonalne uczniów

Podczas przedłużającej społecznej izolacji ważniejsze dla uczniów jest zapewnienie im wsparcia emocjonalnego niż utrzymanie ciągłości
w nauce – podkreśla Stefania Giannini, zastępca dyrektora generalnego UNESCO ds. edukacji. W obecnej wysoko stresującej sytuacji jak nigdy dotąd istotna jest praca uczniów z emocjami – rozwijanie umiejętności społecznych, empatii i solidarności. Dlatego tak ważne jest, aby pozostawali Państwo w kontakcie ze swoimi uczniami. Warto wykorzystać Internet – komunikatory, aplikacje lub telefon, nie tylko do konsultowania zagadnień i zadań, ale przede wszystkim do podtrzymania relacji uczeń–nauczyciel oraz uczeń–uczniowie. Państwa wychowankowie w obecnym czasie są zmuszeni ograniczyć w świecie poza wirtualnym wszelkie kontakty. Po dłuższym czasie taka sytuacja może spowodować pogorszenie samopoczucia oraz spadek motywacji do nauki. Jak pomóc uczniom radzić sobie z emocjami spowodowanym nietypową sytuacją, jaką jest epidemia? Polecamy Państwu artykuł autorstwa Magdaleny Goetz opublikowany w Głosie Nauczycielskim
„W cieniu koronawirusa – jak sobie radzić z emocjami wywołanymi pandemią?”. Przypominamy również o istniejącym już przed epidemią problemie depresji wśród uczniów. Pisaliśmy o tym w artykule „Uczeń z depresją”. W tych trudnych czasach dla uczniów szczególnie ważna jest rozmowa oraz wsparcie dorosłych.
 

Gdzie można znaleźć wsparcie dla trudnych emocji? Polecamy:

 
Jakie są realia pracy nauczycieli na całym świecie w związku z rozprzestrzeniającą się epidemią wirusa COVID-19? Zapraszamy do śledzenia strony UNESCO. Polecamy m.in.:

 

  

Źródło: UNESCO