Przebodźcowanie oraz oczekiwanie szybkich efektów przy niewielkim nakładzie pracy to problemy wielu młodych ludzi, którzy wychowali się w modelu kultury instant oraz nastawionej na jednostkę i jej potrzeby. Jednak edukatorzy na całym świecie podkreślają, że kluczowe kompetencje przyszłości będą oparte
na wysokich umiejętnościach współpracy i kreatywnego działania.

 

Encyklopedie są passe

nauczyciel i uczniowie projekt

Odkąd sieć internetowa dociera coraz dalej, a gromadzone w niej treści są obszerniejsze z każdą minutą, wartość wiedzy encyklopedycznej się zmienia. Prawie każdy z nas nosi przy sobie urządzenie
z dostępem do wszelakich informacji, które może zdobyć kilkoma kliknięciami. Bez problemu można sprawdzić, jak odczytać dziedzinę funkcji czy datę bitwy pod Termopilami. Wdrażanie uczniów do pamięciowego opanowywania dużych ilości informacji traci uzasadnienie. Co więcej, nie jest dla nich zupełnie interesujące. Nic zatem dziwnego, że wielu uczniów ma niewielką motywację do nauki lub pracuje głównie dla stopni czy wyróżnienia na świadectwie.

Aby wsłuchać się jednocześnie w głosy młodzieży oraz znawców edukacji, trzeba zmienić kierunek działania. Można to zrobić z powodzeniem, nawet pomimo ograniczeń związanych z podstawą programową. Rozwiązaniem jest praca w modelu projektowym ‒ daje nauczycielom coś w zamian za to, co zostało im odebrane przez globalizację, informatyzację i nowe modele życia w społeczeństwie żyjącym w nieustannym pośpiechu.
 

Najważniejsze jest działanie

Nie od dzisiaj powtarza się, że nauka przez doświadczenie jest najbardziej skuteczna. Zarówno trendy społeczne, jak i wiedza z zakresu psychologii edukacji przekonują, że warto zaangażować się w projekty społeczne zgodne z założeniami podstawy programowej i kierunkami polityki oświatowej. Najważniejsze przy opracowaniu projektu społecznego jest określenie celu, planu, harmonogramu działań oraz grupy odbiorców. Z taką podstawą można rozpocząć pracę z uczniami uwzględniającą również kształcenie umiejętności współdziałania w grupie, komunikacji, podejmowania i prowadzenia projektów oraz zarządzania nimi.

Jeżeli pozostają Państwo nadal nieprzekonani do projektu społecznego, polecamy artykuł w portalu Librus. Jeżeli nie trzeba Państwa namawiać do tego typu aktywności, to również zachęcamy do lektury ‒ w tekście znajdują się szczegóły projektu „TO(działa)MY!”.
 

Źródło:

https://portal.librus.pl/szkola/artykuly/projekt-spoleczny-jako-pomysl-na-dzialanie-edukacyjne-z-dziecmi-i-mlodzieza