sala lekcyjna
Rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości, kompetencji cyfrowych
i matematycznych, wdrożenie nowej podstawy programowej, profilaktyka uzależnień oraz kształtowanie postaw – to główne zadania nadzoru pedagogicznego kuratorów oświaty w roku 2019/2020.

 

 
Zadania kuratorów w zakresie kontroli

Kontrola obejmie wszystkie typy szkół, ale w każdej dotyczyć będzie innego obszaru w związku z indywidualną specyfiką placówki. W szkołach podstawowych i ponadpodstawowych sprawdzany będzie monitoring wizyjny. Nadzór szkół ogólnodostępnych i integracyjnych obejmie zajęcia dodatkowe (grupy do 5 uczniów oraz indywidualne), a także pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Ponadto w poradniach psychologiczno-pedagogicznych sprawdzana będzie zgodność wydawanych orzeczeń. Ostatni obszar kontroli obejmie publiczne i niepubliczne szkoły branżowe, w których nadzorowane będzie wdrażanie nowej podstawy programowej.

Zadania kuratorów w zakresie ewaluacji

Ewaluacja podzielona została na dwie kategorie. Do pierwszej zaliczają się sytuacje problemowe, które w roku szkolnym stanowią 60% wszystkich przypadków. Pozostałe 40% to przypadki wybrane przez kuratora na podstawie wniosków z nadzoru pedagogicznego. Tutaj również zadania zostały przyporządkowane do typu placówki. Dotyczą różnych obszarów w przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, szkołach dla dorosłych oraz bibliotekach pedagogicznych. Większość z nich kładzie nacisk na wspomaganie rozwoju i edukacji poprzez dostosowanie sprzyjających metod.

Zadania kuratorów w zakresie monitorowania

Zadania z zakresu ewaluacji wiążą się wyzwaniami dotyczącymi monitorowania. Weryfikowana będzie realizacja obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, proces przenoszenia uczniów do szkół specjalnych, wspieranie rozwoju przedszkolaków poprzez ich aktywizowanie oraz wprowadzanie w szkołach innowacyjnych działalności. Tu również będzie monitorowane wdrażanie podstawy programowej kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego. Ponadto we wszystkich typach szkół kontroli zostanie poddane kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych.

 
Całościowy opis kierunków polityki oświatowej znajdą Państwo na stronie MEN.

Źródło: MEN