droga do zmian
Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk (KNP PAN) wyraził swoje zaniepokojenie wobec projektu „Profil absolwenta i absolwentki. Droga do zmian w edukacji”, który ma stanowić fundament przyszłych reform edukacyjnych w Polsce.
O opinię na temat gotowego projektu poprosił Instytut Badań Edukacyjnych.

 

 
KNP PAN: brak dyskursu naukowego

Jak zaznacza KNP, „Profil absolwenta i absolwentki” nie uwzględnia aktualnych wyników badań naukowych. Brak w nim także spójnego modelu teoretycznego, co podważa skuteczność proponowanych zmian w edukacji. Według komitetu dokument oparty jest jedynie na wiedzy fragmentarycznej i nie odzwierciedla aktualnych wyników badań.

Prace nad dokumentami programowymi powinny opierać się na nauce i wynikach aktualnych badań naukowych – podkreślają eksperci. W szczególności projekt oparty na koncepcji szkoły behawioralnej nie odpowiada na potrzeby współczesnego świata, a jego założenia pozostają w sprzeczności z dynamicznymi wyzwaniami XXI w.

Propozycje wprowadzenia zmian przedstawione przez KNP PAN 

Komitet proponuje, aby projekt „Profilu absolwenta i absolwentki” zyskał fundamenty w filozofii pedagogicznej opartej na humanistycznym i personalistycznym podejściu do edukacji. Zwrócono uwagę na konieczność uwzględnienia takich wartości, jak: odpowiedzialność, demokracja, zrównoważony rozwój i prawa człowieka. Postuluje się także holistyczne podejście do ucznia, uwzględniające jego rozwój poza tradycyjnym modelem szkoły.

Eksperci wskazują, że edukacja powinna tworzyć środowisko wspierające rozwój jednostki i jej relacji ze światem, kładąc nacisk na wartości podmiotowe, wspólnotowe i ogólnoludzkie, które umożliwią wyznaczanie globalnych trendów. Szczegóły znajdują się w pełnym stanowisku KNP PAN.

Uzasadnienie powyższych uwag umieszczono w komunikacie. Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią komunikatu Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. 

 

Źródła:

  1. Wpis Romana Lepperta – członka KNP PAN – na Facebooku, https://www.facebook.com/roman.leppert/posts/pfbid035iP6FnXQSBz5r3bPAXoZgxHPV4XJ1KRh1CmPfhqdwpmKh9kt7gQVHFEgSWSA1bQZl?__cft__%5b0%5d=AZWY_t4hj6IKUtb0g7rURCMdpLpULOec-TeB6GCWPW2D741eFfbQMuQGVcC7kJ_kDPX3Nohg6-NjlH19pkq1buiqWHKH-bhjZYI8bkw2RHrO6_eEoyVjtFG1QPT-kfpM9cDsXkXVonxaksU2u2qGgXw7jG27TU6zJa_BYRtr6XzE-vLspiOG4JgkAPDRTUTIIho&__tn__=R-R (dostęp: 27.11. 2024 r.).
  2. Obserwatorium Edukacji, http://obserwatoriumedukacji.pl/uwagi-komitetu-nauk-pedagogicznych-pan-w-spr-projektu-profil-absolwenta/ (dostęp: 27.11. 2024 r.).