Edukacja klimatyczna nie będzie osobnym przedmiotem. 36 osób ma doradzać w sprawie wprowadzenia zagadnień dotyczących edukacji klimatycznej na lekcjach. Wiceminister Joanna Mucha powołała zespół, który będzie wspierał Ministerstwo Edukacji Narodowej w wypracowaniu nowych rozwiązań dotyczących podstawy programowej, infrastruktury szkolnej, współpracy z organizacjami pozarządowymi, szkolenia i przygotowania kadry pedagogicznej, a także współpracy z rodzicami uczniów.

 
Nie będzie oddzielnego przedmiotu

dlonie ziemia planeta

Podczas konferencji, w trakcie której wiceminister Joanna Mucha powołała zespół ds. edukacji klimatycznej, został także przedstawiony zamysł tego, jak ta edukacja ma funkcjonować w szkołach. Nie planujemy nowego przedmiotu – podkreśliła Mucha. Dodała także, że edukacja klimatyczno-środowiskowa będzie obecna na każdym etapie kształcenia i pojawi się na różnych przedmiotach.

Edukacja klimatyczna ma być więc: holistyczna, interdyscyplinarna, ponadprzedmiotowa i osadzona w kontekście lokalnym. Chodzi m.in. o to, by dzieci rozejrzały się „w swojej małej ojczyźnie i z niej czerpały zasoby edukacyjne związane z klimatem – zaznaczyła Mucha.

Wiceminister zapowiedziała szkolenia dla nauczycieli w ramach edukacji klimatycznej. Zespół powołany przez MEN będzie zatem uczestniczył m.in. w przygotowaniu programów takich szkoleń. Dzięki temu nauczyciele będą mogli nawiązywać do edukacji klimatycznej nie tylko na przyrodzie, chemii i fizyce, lecz także na pozostałych przedmiotach. Nawet na historii można sięgnąć do przykładów różnych wydarzeń klimatycznych i pokazać, w jaki sposób one zadziałały i jakie konsekwencje spowodowały – zaznaczyła Joanna Mucha. Dlatego też trudno jest określić, ile godzin w semestrze będzie poświęconych edukacji klimatycznej.

Przygotowanie uczniów do zmieniającego się rynku pracy

Jak podkreśla Joanna Mucha, obowiązkiem szkoły jest wychowanie świadomych obywateli, którzy dzięki posiadanym „zielonym kompetencjom” bez problemu będą odnajdować się na zmieniającym się rynku pracy. Edukacja klimatyczna jest nam wszystkim niezwykle potrzebna. Musimy przygotować uczniów do życia w zmieniającym się świecie i na rynku pracy, gdzie tzw. zielone kompetencje mogą okazać się kluczowe – tłumaczyła wiceminister.

Przypominamy, że zgodnie z zapowiedziami MEN nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego wejdzie:

  • 1 września 2026 r. do klas I i IV szkół podstawowych i przedszkoli;
  • 1 września 2027 r. do szkół ponadpodstawowych.

 

Źródła:

  1. Zespół do spraw edukacji klimatycznej, https://www.gov.pl/web/edukacja/zespol-do-spraw-edukacji-klimatycznej2 (dostęp: 11.02.2025 r.).
  2. Nagranie z konferencji prasowej z Joanną Muchą, https://www.facebook.com/share/r/1K6Nx8nLka/ (dostęp: 11.02.2025 r.).