Miliardowe inwestycje cyfrowe w polskich szkołach – już od tego roku szkolnego
15/09/2025W szkołach podstawowych i ponadpodstawowych do końca roku szkolnego 2025/2026 zostanąutworzone nowoczesne pracownie: 12 tysięcy do nauki z wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz 4 tysiące robotycznych, przyrodniczych, prototypowo-projektowych, technologii, inżynierii i matematyki (STEM). Szef NASK Radosław Nielek podkreśla, że w wielu szkołach wyrażenie „wyobraźmy sobie…”,będzie można teraz zastąpić wezwaniem do działania: „chodźcie, zobaczymy, jak to działa i dlaczego tak jest”.
Nowoczesne pracownie i sprzęt cyfrowy – warunki wsparcia dla szkoły
Do końca tego roku szkolnego zostanie przekazanych łącznie 16 tysięcy nowoczesnych, wyposażonych w sprzęt cyfrowy pracowni. Do szkół trafią m.in.: drukarki 3D, mikroskopy cyfrowe, zestawy robotyki, gogle VR i komputery do pracy z AI oraz 735 tysięcy laptopów i tabletów.
W każdej sali znajdzie się zestaw urządzeń pozwalających na prowadzenie zajęć w nowoczesny, angażujący sposób – od pierwszych kroków w programowaniu, po tworzenie złożonych projektów badawczych
Warunki wsparcia dla szkoły
Z informacji dostępnych na stronie KPO wynika, że każda szkoła może otrzymać tylko jedną pracownię sztucznej inteligencji lub jedną pracownię STEM. Wyboru szkół, które je otrzymają, dokona Ministerstwo Edukacji Narodowej. Z kolei za przetarg odpowiada Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy, która działa na zlecenie ministra cyfryzacji.
Zamówienie obejmuje:
- 8 tysięcy zestawów sprzętu do wyposażenia pracowni sztucznej inteligencji do szkół podstawowych,
- 4 tysiące zestawów sprzętu do wyposażenia pracowni sztucznej inteligencji do szkół ponadpodstawowych,
- 4 tysiące zestawów sprzętu do wyposażenia pracowni STEM do szkół ponadpodstawowych (nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i matematyki).
Dalsza treść artykułu znajduje się pod banerem.
Szkoła odpowiadająca współczesnym realiom rynku pracy
Wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer podczas otwarcia Branżowego Centrum Umiejętności w dziedzinie robotyki w Lublinie podkreślała, że inwestycje cyfrowe w polskich szkołach są koniecznością. Polska szkoła musi się zmieniać, bo zmienia się świat. Inni są uczniowie, którzy przychodzą do tej szkoły, inne są zawody, które się kształtują, inne wymagania pracodawców. Coraz częściej mówi się, że nie jest kluczowa wiedza, którą wyniesiemy ze szkoły, ale to, czy z tej wiedzy umiemy korzystać – powiedziała. Dodała, że doposażenie szkół w nowoczesne pracownie, sprzęt cyfrowy i oprogramowanie to odpowiedź na nowe realia. Pracownie AI pozwolą młodym ludziom nauczyć się pracować ze sztuczną inteligencją.
Inwestycję w nowe technologie i STEM zapowiedziała także ministra edukacji Barbara Nowacka podczas uroczystego rozpoczęcia roku szkolnego w Gdyni. Podkreśliła, że budują one silną gospodarkę, nowoczesne społeczeństwo odporne na fake newsy i turbulencje gospodarcze.
Źródła:
- Ponad 5 mld zł z KPO dla polskich szkół, https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/ponad-5-mld-zl-z-kpo-dla-polskich-szkol (dostęp: 8.09.2025 r.).
- Wpis w mediach społecznościowych na koncie Kancelarii Premiera, https://www.facebook.com/photo/?fbid=1205362754960937&set=a.142810781216145 (dostęp: 8.09.2025 r.).
- Nagranie wypowiedzi Barbary Nowackiej z ogólnopolskiej uroczystości rozpoczęcia roku szkolnego 2025/2026, która odbyła się w Zespole Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych w Gdyni, https://www.facebook.com/watch/?v=3686219534844759 (dostęp: 8.09.2025 r.).
- Miliardy dla polskich szkół. Rewolucja nabiera tempa, https://www.nask.pl/aktualnosci/miliardy-dla-polskich-szkol-rewolucja-nabiera-tempa (dostęp: 8.09.2025 r.).