zaciekawiona dziewczynka wybiera ksiazki w bibliotece
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
ma poprawić stan czytelnictwa w Polsce poprzez kształtowanie i promowanie postaw proczytelniczych oraz wzmacnianie roli bibliotek publicznych, pedagogicznych i szkolnych. Trwa nabór wniosków na 2022 rok w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021–2025”. Dyrektorzy placówek wychowania przedszkolnego, szkół i bibliotek pedagogicznych mają czas do 31 października na złożenie wniosków do swoich organów prowadzących, które z kolei będą składać wnioski do wojewodów do 20 listopada. 

 

Kto może się ubiegać o dofinansowanie? 

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025 (NPRCz 2.0) jest rozwinięciem Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa realizowanego w latach 2016–2020. Kontynuowane są kluczowe zadania poprzedniej edycji programu, czyli zakupy nowości wydawniczych do bibliotek.

Z Priorytetu 3 NPRCz 2.0. mogą skorzystać:

  1. publiczne i niepubliczne przedszkola oraz oddziały przedszkolne w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych;
  2. publiczne i niepubliczne:
    - szkoły podstawowe,
    - szkoły ponadpodstawowe, z wyłączeniem branżowych szkół II stopnia, szkół dla dorosłych i szkół policealnych prowadzących kształcenie w formie  stacjonarnej lub zaocznej,
    - szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego;
  3. szkoły polskie oraz szkoły i zespoły szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej działające w ramach Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą;
  4. publiczne i niepubliczne biblioteki pedagogiczne.

 
Wsparcie finansowe może być udzielone:

  1. w odniesieniu do placówek wychowania przedszkolnego na:
    - zakup książek będących nowościami wydawniczymi dla dzieci w wieku 3–6 lat,
    - realizację działań promujących czytelnictwo.
  2. w odniesieniu do szkół na:
    - zakup książek będących nowościami wydawniczymi i niebędących podręcznikami,
    - zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych:
  • zakup sprzętu komputerowego do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza,
  • zakup oprogramowania dla bibliotek,
  • zakup czytników e-booków,
  • zakup elementów wyposażenia wnętrza biblioteki, w szczególności regałów, półek, biurek, szaf, foteli i elementów oświetlenia,
     
    - realizację działań promujących czytelnictwo.
     

Wysokość wsparcia finansowego wynosi:

  1. dla placówek wychowania przedszkolnego, do których uczęszcza:
    - nie więcej niż 25 dzieci – 1 500 zł,
    - od 26 do 75 dzieci – 2 500 zł,
    - więcej niż 75 dzieci – 3 000 zł;
  2. dla szkół i szkół w ORPEG, w których liczba uczniów wynosi nie więcej niż 70, z wyjątkiem szkół polskich – 3 000 zł;
  3. dla szkół i szkół w ORPEG, w których liczba uczniów wynosi od 71 do 170, z wyjątkiem szkół polskich – 4 000 zł;
  4. dla szkół i szkół w ORPEG, w których liczba uczniów wynosi więcej niż 170, z wyjątkiem szkół polskich – 12 000 zł;
  5. dla bibliotek pedagogicznych – 3 000 zł;
  6. dla szkół polskich, w których liczba uczniów wynosi:
    - nie więcej niż 70 – 2 500 zł,
    - od 71 do 170 – 3 000 zł,
    - więcej niż 170 – 4 500 zł.

Wsparcie finansowe otrzyma organ prowadzący placówkę wychowania przedszkolnego, szkołę lub bibliotekę pedagogiczną pod warunkiem zapewnia wkładu własnego w wysokości co najmniej 20% kwoty kosztów realizacji zadania objętego wsparciem finansowym.

 

Źródła:

MEiN, Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025 – trwa nabór wniosków na rok 2022, https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/narodowy-program-rozwoju-czytelnictwa-20-na-lata-2021-2025--trwa-nabor-wnioskow-na-rok-2022, (dostęp: 20.10.2021).