Zadawanie pytań, poszukiwanie i ciekawość zamiast przyswajania encyklopedycznej wiedzy
– to podstawy postmodernistycznego podejścia stosowanego w nauczaniu historii.

 

tablica napis history
Elementy myślenia historycznego

Tradycyjny model nauczania historii polega przede wszystkim na zapamiętywaniu faktów. Model postmodernistyczny natomiast pozwala uczniom dokonywać różnorodnych interpretacji przeszłości
 – pod warunkiem ich trafnego uzasadnienia. Aby wyrażać swoje sądy w dyskusji, uczeń musi najpierw dokonać krytycznej analizy materiałów źródłowych. Zebrany materiał stanowi  bazę do rozmowy. Według twórcy modelu postmodernistycznego – Petera Seixas’a – nauka historii ma na celu wyposażyć ucznia w umiejętność myślenia historycznego, które sprawdzi się nie tylko w podczas lekcji historii. W skład takiego myślenia wchodzą:

  • myślenie przyczynowo-skutkowe,
  • formułowanie sądów o doniosłości historycznej,
  • dostrzeganie ciągłości i zmiany,
  • dostrzeganie perspektywy historycznej,
  • poszukiwanie dowodów w źródłach,
  • uwzględnienie etycznego wymiaru przeszłości.
     
 
Metody nauczania stosowane na lekcjach

Aby podejście postmodernistyczne było skuteczne, niezbędne jest dobranie odpowiednich metod nauczania. Dochodzenie do własnych wniosków czy krytyczna analiza nie zaistnieją, jeśli uczeń będzie zmuszony jedynie słuchać wykładów czy biernie czytać źródła. Sprawdzą się za to debaty, projekty i inne metody i techniki aktywizujące (…) metaplan, analiza SWOT czy pięć kapeluszy myślowych Edwarda de Bono – podkreśla profesor Joanna Wojdon. Dodaje również, że aby metody aktywizujące przyniosły oczekiwane rezultaty, warto dopasować tematykę lekcji
do zainteresowań uczniów, ponieważ ich aktywność jest niezbędnym warunkiem sukcesu tych metod.
 

Po co uczyć w szkole historii? I jak to robić?

Profesor Joanna Wojdon na łamach magazynu Wszystko Co Najważniejsze przedstawia różne modele stosowane w nauczaniu historii. Prowokuje także do dogłębnego przemyślania celu tej nauki. Zapraszamy do lektury artykułu: Po co uczyć w szkole historii? I jak to robić?

 

Źródło: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/prof-joanna-wojdon-po-co-uczyc-w-szkole-historii/