Nie takie straszne spory w klasie
29/07/2019W każdej nawet najbardziej zgranej grupie prędzej czy później dochodzi do sporów. Wynikają one z różnic charakterów, poglądów czy temperamentów. Rolą nauczyciela jest pomoc w dojściu do porozumienia.
Rozwój jednostki i nauczenie życia w społeczności
Żyjemy we wspaniałych czasach, w których jednostki mogą niemal bez ograniczeń korzystać ze swojej wolności. W szkole również cenimy rozwój indywidualny. Dobrze, jeśli stawiając na kreatywność, twórczość i postęp, zapewniamy uczniom swobodę. Szkoła powinna doceniać ucznia nie tylko jako indywidualną jednostkę, lecz także zwracać uwagę na jego rozwój społeczny. Dlatego tak istotną rolę odgrywa praca i funkcjonowanie jednostek w grupie oraz nauczenie podopiecznych tego, jak dbać o wspólne dobro. Klasę tworzą młodzi ludzie o różnych temperamentach, charakterach i poglądach, którzy wchodzą ze sobą w relacje, co często skutkuje nieporozumieniami i kłótniami. Nie są to złe zjawiska, ale mogą okazać się przyczyną rozpadu grupy i narastania wzajemnej niechęci lub okazją do ustalenia nowych zasad i bliższego poznania się uczniów. Istotną rolę w rozwiązaniu sporu odgrywa nauczyciel.
Spór w klasie jako okazja do pracy nad budowaniem wspólnoty
W spornej sytuacji ważne pozostaje zarówno traktowanie jednostkowe uczniów, jak i dbanie o wspólnotę klasy. Dlatego warto po wyciszeniu emocji obu stron kłótni, nie stając po żadnej z nich, odwołać się do (…) punktów wspólnych obu (…) wersji [oraz dostrzec potrzeby obu stron konfliktu] i racjonalistycznych uzgodnień w sprawach spornych – pisze profesor Michał Kleiber. Warto uświadomić uczniom, że każda sytuacja, nawet ta z pozoru bez wyjścia, ma szansę rozwiązania. Aby znaleźć dobre wyjście, należy poszukać tego, co nas wciąż łączy – dodaje profesor Kleiber. Przepracowywanie klasowych kłótni to dobra okazja do nauki. Rodzi ono sposobność, aby pokazać podopiecznym jak rozwiązywać problemy – dokonywać tego po wyciszeniu emocji, szanując zdanie innych i uważnie ich słuchając. Dodatkowo podczas takich działań czas na szczerą rozmowę o potrzebach uczniów. Dzięki temu klasa coraz lepiej się poznaje. W takiej sytuacji warto zastanowić się nad ustaleniem nowych wspólnych zasad funkcjonowania grupy.
O współczesnych konfliktach gospodarczych i politycznych oraz o pomyśle na ich złagodzenie pisze Michał Kleiber, autor artykułu
Mądrość łagodzi konflikty i szuka rozwiązań, którego lekturę pragniemy Państwu polecić.