Instytut Badań Edukacyjnych opracował i opublikował właśnie nowe, trzyletnie wskaźniki Edukacyjnej Wartości Dodanej. Mają one pomóc w ocenie porównawczej szkół i nauczycieli w sytuacji, gdy szanse edukacyjne i umiejętności uczniów różnią się między placówkami.

Zdaniem ekspertów IBE metoda EWD pozwala uwzględnić zróżnicowanie szkół ze względu na zasoby „na wejściu”, tj. w szczególności umiejętności i wiedzę uczniów rozpoczynających edukację w placówce. Dopiero na tym tle są analizowane rezultaty osiągane przez uczniów w końcowych egzaminach zewnętrznych. Dzięki temu EWD daje obraz wkładu szkoły w ich osiągnięcia. „Nie każdy nauczyciel i dyrektor może pracować z jednakowo zdolnymi uczniami. Wynik egzaminu zewnętrznego nie mówi więc całej prawdy o ich zaangażowaniu.” – tłumaczy IBE.

Edukacyjna Wartość Dodana jest ustalana dla szkół podstawowych, gimnazjów i szkół maturalnych. W podstawówkach miarę wejściowych umiejętności stanowią wyniki Ogólnopolskiego badania umiejętności trzecioklasistów (OBUT) z lat 2012 i 2013, natomiast miernikiem umiejętności nabytych jest sprawdzian szóstoklasisty. Ten z kolei stanowi punkt wyjścia dla pomiaru efektywności gimnazjów i jest zestawiany z rezultatem egzaminu gimnazjalnego. Dla szkół maturalnych egzamin gimnazjalny daje miarę wejściową, natomiast wyjściową dostarczają rezultaty matury.

Aby wskaźniki EWD były jak najbardziej miarodajne i dawały pełniejszy obraz, są wyliczane w perspektywie trzyletniej na podstawie danych z kolejnych trzech edycji egzaminów. Następnie są przedstawiane w formie graficznej jako elipsa pokazująca pozycję szkoły na tle populacji ze względu na wyniki egzaminacyjne i efektywność nauczania. Wielkość elipsy zależy od liczby uczniów w szkole i zróżnicowania ich rezultatów. W przypadku gimnazjów i szkół maturalnych wskaźniki EWD publikuje się dla poszczególnych dziedzin. I tak dla szkół maturalnych są  dostępne wskaźniki: polonistyczny, humanistyczny, matematyczny oraz matematyczno-przyrodniczy. Dla gimnazjów od 2014 r. są dostępne wskaźniki w zakresie języka polskiego, historii i WOS-u oraz z matematyki i z przedmiotów przyrodniczych.