W listopadzie na stronie Komisji Europejskiej ukazało się kolejne sprawozdanie „Education and Training Monitor” omawiające sytuację edukacji w Polsce. Poszczególne części dokumentu są poświęcone finansowaniu szkolnictwa, edukacji przedszkolnej, nauczycielom, edukacji ustawicznej, szkołom zawodowym.

Z informacji przedstawionych w sprawozdaniu wynika, że mocną stroną polskiej edukacji jest niski odsetek uczniów kończących wcześniej edukację i mających w niedostatecznym stopniu wykształcone umiejętności podstawowe. W raporcie zauważono, że wzrosła rola wykształcenia wyższego, a cały system edukacji przeszedł głębokie zmiany strukturalne i programowe.

Do wyzwań czekających polski system szkolnictwa autorzy sprawozdania zaliczyli: dostęp do edukacji przedszkolnej i opieki żłobkowej, szczególnie na terenach wiejskich, jakość edukacji zawodowej oraz synchronizację szkolnictwa wyższego z zapotrzebowaniem rynku pracy. Wiele miejsca poświęcono nierównościom w wynikach uczniów związanym z sytuacją materialną uczniów i rodzajem szkoły, do której uczęszczają. Zauważono znaczący postęp w tej sferze, ale też zaznaczono, że wiele jeszcze pozostaje do zrobienia.

Za najważniejsze wyzwanie stojące przed nauczycielami uznano stosowanie nowoczesnych metod nauczania, m.in. wykorzystanie narzędzi multimedialnych i elektronicznych. Praca nauczyciela powinna w większym stopniu skupić się na kształtowaniu umiejętności pracy grupowej, rozwiązywania problemów, myślenia analitycznego i kreatywności.

Tekst oryginału (dokument pdf w języku angielskim) można przeczytać na tej stronie.