Od 1 marca br. szkoły realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego będą mogły realizować zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w dodatkowym wymiarze godzin. Jak podaje MEiN, wsparcie będzie obejmowało organizację zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym dla uczniów, u których rozpoznano potrzebę wsparcia psychologiczno-pedagogicznego w tym zakresie. 

 

Środki finansowe na dodatkową pomoc psychologiczno-pedagogiczną

W 2022 r. zabezpieczono środki finansowe w wysokości 700 mln zł, które będą przeznaczone na organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym:

  • 180 mln zł na dodatkowe zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej – środki planowane od 1 marca br.; 
  • 520 mln zł na pierwszy etap standaryzacji zatrudnienia nauczycieli psychologów, pedagogów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i pedagogów specjalnych od września 2022 r. – środki planowane od 1 września br.

 
Do 21 lutego 2022 r. dyrektorzy szkół przekażą do organu prowadzącego informacje na temat liczby godzin dodatkowych zajęć specjalistycznych zaplanowanych do realizacji w danej szkole.

Zajęcia będą mogły być prowadzone od 1 marca 2022 r., ale to szkoła – stosownie do swoich potrzeb i możliwości – zadecyduje o terminie ich rozpoczęcia. Zajęcia powinny zostać zrealizowane do 20 grudnia 2022 r. 

Dodatkowe zajęcia specjalistyczne będą zorganizowane zgodnie z rozpoznanymi potrzebami uczniów, w tym również uczniów rozpoczynających kształcenie w roku szkolnym 2022/2023.

Pytania i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania znajdą Państwo na stronie MEiN TUTAJ.

 
Środki MEiN są szansą na sfinansowanie prowadzenia Klubów Ortograffiti

1. Czym są Kluby Ortograffiti?

Są to zajęcia specjalistyczne, które realizują pomoc psychologiczno-pedagogiczną w atrakcyjnej formie. Najczęściej prowadzą je terapeuci pedagogiczni, pedagodzy lub psycholodzy w ramach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych lub innych o charakterze terapeutycznym. Są adresowane do uczniów szkoły podstawowej wymagających wsparcia w uczeniu się czytania i pisania, w tym uczniów z dysleksją, dysgrafią, dysortografią oraz niedostymulowanych edukacyjnie lub środowiskowo.

logo klubow ortograffiti

2. Kluby Ortograffiti a Metoda Ortograffiti

Zajęcia w Klubach są prowadzone na podstawie Metody Ortograffiti, na którą składają się:

  • zestaw zeszytów ćwiczeń dla uczniów wszystkich klas szkoły podstawowej – do zakupu przez rodziców
  • obudowa metodyczna i szkoleniowa dla nauczycieli, w tym między innymi: scenariusze zajęć, prezentacje multimedialne, baza projektów edukacyjnych, kursy internetowe rozwijające kompetencje z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej – bezpłatne dla nauczycieli.
     

3. Co zrobić, by w szkole zaczęły działać Kluby Ortograffiti?

Nauczyciel specjalista, który podejmie się tego zadania, powinien wykonać następujące kroki:

Krok 1. Ukończyć certyfikowany kurs Animatora Ortograffiti.

Jest to kurs internetowy „Animator Ortograffiti – nowe standardy pomocy psychologiczno-pedagogicznej” dostępny na platformie Mobilna szkoła.

Krok 2. Założyć Klub w szkole, zapraszając do niego uczniów wymagających dodatkowego wsparcia, a następnie go zarejestrować.

Krok 3. Prowadzić zajęcia na podstawie Metody Ortograffiti (Rodzice kupują zeszyty ćwiczeń z serii Ortograffiti) – w wymiarze 1–2 godzin dydaktycznych w tygodniu.

Krok 4. Realizować projekty edukacyjne z bazy udostępnionych projektów.

Wszystkie propozycje i materiały dla nauczycieli są bezpłatne.

Więcej szczegółów na temat Klubów znajdą Państwo tutaj.

dofinansowanie

Tutaj znajdą Państwo najważniejsze informacje o środkach, które szkoła może pozyskać na prowadzenie zajęć specjalistycznych, wraz z propozycją takich zajęć w postaci Klubów Ortograffiti.

 

Źródło:

MEiN, 180 mln zł na dodatkowe zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/180-mln-zl-na-dodatkowe-zajecia-specjalistyczne-z-zakresu-pomocy-psychologiczno-pedagogicznej (dostęp: 15.02.2022).