Wspólny priorytet działań ministrów ds. edukacji z krajów Unii Europejskiej
03/02/2025Spotkanie ministrów edukacji z krajów Unii Europejskiej było okazją do wymiany doświadczeń w obszarze edukacji włączającej. Proaktywne podejście do uczenia się i zapobieganie wykluczeniu społecznemu to w 2025 r. podstawowy obszar działań wszystkich ministrów.
Edukacja włączająca – priorytet działań oświaty w Unii Europejskiej
Wyzwania edukacji włączającej
Podczas spotkania nieformalnej rady ministrów edukacji z państw UE omówiono wyzwania związane z wdrożeniem edukacji włączającej. Jak podkreśla MEN, jej celem jest wyrównanie szans i uodparnianie społeczeństw na zagrożenia.
Edukację włączającą postrzegamy jako strategię zapobiegania problemom społecznym i rozwarstwiania się społeczeństw, a także zapewnienie odporności na zagrożenia z zewnątrz, takie jak dezinformacja. Edukacja włączająca to inwestycja w człowieka – zauważyła Barbara Nowacka, przewodnicząca spotkania rady i polska ministra edukacji.
Znaczenie relacji ucznia z nauczycielem i wpływ technologii na uczenie się
Z kolei dyrektor ds. edukacji i umiejętności w OECD Andreas Schleicher podkreślił wagę relacji nauczyciel – uczeń, wpływ technologii na uczenie się oraz znaczenie praktyk opartych na dowodach.
Wszyscy wiemy, że nierówności w edukacji prowadzą bezpośrednio do polaryzacji społecznej, którą obserwujemy, do polaryzacji gospodarczej, polaryzacji obywatelskiej, którą obserwujemy w naszych społeczeństwach – powiedział Schleicher.
Polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej
Rola naszego kraju w Radzie Unii Europejskiej przez najbliższe sześć miesięcy będzie bardzo odpowiedzialna, gdyż 1 stycznia 2025 r. Polska objęła prezydencję w Radzie. To doskonała okazja do realizacji kluczowych priorytetów, szczególnie w obszarze bezpieczeństwa. Barbara Nowacka wśród celów działań wymienia edukację włączającą, wspieranie młodzieży oraz włączanie młodych w procesy decyzyjne. Więcej TUTAJ.
To były jedne z najważniejszych dni dla Ministerstwa Edukacji Narodowej w 2025 roku. Za nami pierwsza nieformalna rada ministrów edukacji z państw UE, w dodatku pierwsza z cyklu w ramach polskiej prezydencji w Radzie UE – napisała ministra edukacji na swoim profilu w mediach społecznościowych po nieformalnym spotkaniu rady ministrów edukacji z państw UE.
Ośrodek Rozwoju Edukacji na swojej stronie internetowej zachęca do lektury raportu dotyczącego promowania różnorodności i włączania w krajach Europy: https://eurydice.org.pl/aktualnosci/promowanie-roznorodnosci-i-wlaczania-w-szkolach-w-europie
Źródła:
- Polska prezydencja w Radzie UE: rada nieformalna pod przewodnictwem Minister Edukacji Barbary Nowackiej, https://www.gov.pl/web/edukacja/polska-prezydencja-w-radzie-ue-rada-nieformalna-pod-przewodnictwem-minister-edukacji-barbary-nowackiej (dostęp: 28.01.2025 r.).
- Wpis Barbary Nowackiej z 22.01.2025 na Facebooku, https://www.facebook.com/BarbaraANowacka (dostęp: 28.01.2025 r.).
- Nieformalne spotkanie ministrów edukacji państw UE na temat budowania sprawiedliwej, odpornej i spójnej Europy przez włączającą edukację przedszkolną i szkolną, https://ore.edu.pl/2025/01/nieformalne-spotkanie-ministrow-edukacji-panstw-ue-na-temat-budowania-sprawiedliwej-odpornej-i-spojnej-europy-przez-wlaczajaca-edukacje-przedszkolna-i-szkolna/(dostęp: 28.01.2025 r.).
- Budowanie sprawiedliwej, silnej i spójnej Europy poprzez realizację zasad edukacji włączającej w przedszkolu i szkole, https://polish-presidency.consilium.europa.eu/pl/wiadomosci/budowanie-sprawiedliwej-silnej-i-spojnej-europy-poprzez-realizacje-zasad-edukacji-wlaczajacej-w-przedszkolu-i-szkole/ (dostęp: 28.01.2025 r.).