Zadaję z sensem i z głową zadaNIEdomowe
10/02/2020Rzecznik Praw Obywatelskich z aprobatą Ministerstwa Edukacji Narodowej zachęca do udziału
w akcji #zadaNIEdomowe. Od 2018 roku trwa kampania #zadajęzsensem, a od początku 2020 warszawskie szkoły pilotują program „Zadaję z głową”.
Praca domowa, a efekty nauki
Dzięki swojemu doświadczeniu w pracy z uczniami oraz znajomości ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych potrafią Państwo dobierać najlepsze metody wspomagające ich proces nauki. Od lat trwa dyskusja dotycząca konieczności zadawania prac domowych. Problem jest o tyle istotny, że zbyt duże nią obciążenie – duża liczba zadań z różnych przedmiotów, zadawana nierzadko z dnia na dzień
– powoduje, że uczniowie często nie mają czasu na odpoczynek. Bywa też tak, że tylko niewielka grupa poświęca czas na „odrobienie lekcji”, a wielu uczniów spisuje odpowiedzi przed zajęciami. Nie zawsze wynika to z chęci wygospodarowania czasu na regenerację – często jest to efekt nużących lub zbyt trudnych poleceń. Nauczyciele, uczniowie i rodzice są zgodni, że należy wprowadzić zmiany. Profesor Małgorzata Żytko podkreśla pozytywny wpływ własnej aktywności uczniów w procesie nauki. Łatwiej
i chętniej przyswajamy to, co nas żywo zainteresuje, wymaga od nas twórczego podejścia do problemu. Dlatego praca domowa powinna mieć dla ucznia sens, a nie być jedynie jego obciążeniem. Doktor Przemysław Sadura dodaje, że ważne jest, aby zadanie przeznaczone do wykonywania w domu nie musiało angażować całej rodziny – powinno być tak skonstruowane, aby uczeń poradził sobie z nim samodzielnie. (RPO).
Akcja #zadaNIEdomowe
Rzecznik Praw Obywatelskich zaproponował, aby wewnątrz szkoły uzgodnić zasady pracy w domu. Zasugerował, aby zrobić to wspólnie
– z udziałem dyrekcji, nauczycieli i rodziców. Dlatego wraz z edukacyjnymi organizacjami społecznymi ogłosił projekt #zadaNIEdomowe. Efektem prac jest opublikowany 6 grudnia 2019 roku poradnik. Dowiedzą się Państwo z niego, jak wspólnie opracować szkolne reguły dotyczące pracy domowej dostosowanej do możliwości uczniów danej szkoły. Z poradnika można korzystać przez stronę Obywatele dla Edukacji. Wiele polskich szkół przyłączyło się do akcji, a o inicjatywach można przeczytać na stronie Obywatele dla Edukacji w zakładce Dobre Praktyki. Debaty
i sondaże potwierdziły, że zadania do rozwiązania w domu powinny wymagać kreatywności, a szkoły wspólnie wypracowały ważne wskazówki dotyczące prac domowych:
- Unikać kumulacji zadań domowych, zwłaszcza z dnia na dzień.
- Wydłużyć termin na opracowanie zadanych prac.
- Unikać zadawania monotonnych zadań.
- Unikać zadawania prac na weekendy.
- Unikać zadawania prac bezcelowych.
- Częściej wprowadzać dłuższe przerwy w zadawaniu prac domowych.
- Wpajać uczniom, że niezależnie od pracy domowej warto samodzielnie poszukać zadań zgodnie ze swoimi zainteresowaniami.
MEN zgodził się z pomysłem RPO – w pracy domowej liczy się jakość, a nie ilość. Dlatego zlecił Ośrodkowi Rozwoju Edukacji przygotowanie broszury zawierającej:
- informacje o poprawnym wewnątrzszkolnym regulowaniu pracy w domu,
- przegląd badań polskich i międzynarodowych dotyczących prac domowych oraz wskazania dotyczące dobrej praktyki.
Zadaję z sensem i z głową
Już w październiku 2018 roku na problem prac domowych zwrócili uwagę prowadzący EduGadki – Jacek Staniszewski oraz Marcin Zaród. Podjęli decyzję o oddolnej inicjatywie nauczycieli, którzy powinni wspierać swoich uczniów, a nie ich obciążać. Tak powstała kampania #zadajęzsensem. Skupia ona liczne grono zwolenników na profilu facebookowym. Jest to miejsce, w którym mogą podzielić się Państwo swoim doświadczeniem i zaczerpnąć inspiracji. Praktycznych porad na temat tego, jak powinna wyglądać praca domowa, dostarcza artykuł Jacka Staniszewskiego „Zadawać z sensem”. Potrzebę zmiany modelu zadawania prac domowych dostrzegła również przewodnicząca Komisji Edukacji w Radzie Warszawy Dorota Łoboda. Z tego powodu w warszawskich szkołach jest wdrażany pilotażowy program „Zadaję z głową”.
W wyniku programu nauczyciele sporadycznie zadają pracę do wykonania w domu lub rezygnują z tego. Unikają także nużących zadań odtwórczych czy pamięciowych. Zamiast tego proponują zajęcia złożone, projektowe, wymagające samodzielności i planowania.
Źródło: RPO, Obywatele dla Edukacji, #zadajęzsensem, Dorota Łoboda