14 kwietnia ponad 120 tys. uczniów III klasy szkoły podstawowej przystąpiło do Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty z Operonem. Sprawdzian ten miał na celu zbadanie poziomu opanowania kluczowych kompetencji, takich jak czytanie, pisanie czy liczenie, wśród najmłodszych uczniów, a dzięki szczegółowej informacji zwrotnej przekazanej rodzicom także odkrycie potencjału uczniów oraz wsparcie w ich dalszym rozwoju.

Nauczyciele biorący udział w projekcie wprowadzali wyniki uczniów do ogólnopolskiego systemu, dzięki czemu możemy zaprezentować średnie wyniki uzyskane przez uczniów w Polsce oraz w poszczególnych województwach.

W skali kraju średni wynik z języka polskiego wyniósł 74%, a z matematyki – 68%. Oznacza to spadek względem roku szkolnego 2014/2015, w którym uczniowie uzyskali wyniki: 80% z języka polskiego oraz 76% z matematyki.

Najlepsze wyniki osiągnęli w tym roku uczniowie z województw małopolskiego oraz świętokrzyskiego (76% z języka polskiego oraz 71% z matematyki). Najsłabsze wyniki zarejestrowano w województwie zachodniopomorskim (71% z języka polskiego oraz 64% z matematyki).

Wśród kompetencji polonistycznych najmniej problemów sprawiły uczniom zadania z rozumienia czytanego tekstu (82%), a najsłabiej wypadły zadania sprawdzające znajomość elementów wiedzy o języku (59%). Wyniki wskazują, że umiejętność poszukiwania informacji w tekście oraz wnioskowania na jego podstawie jest dobrze kształcona. Prawie 80% uczniów bardzo dobrze napisało także wypracowanie, co dowodzi, że uczniowie radzą sobie z formułowaniem i zapisywaniem kilkuzdaniowej wypowiedzi na podany temat oraz że opanowali podstawowe zasady poprawnej pisowni i interpunkcji.

Zadania matematyczne przysporzyły uczniom więcej trudności. Liczenie i sprawność rachunkowa oraz umiejętności praktyczne były na podobnym poziomie (73% oraz 70%), natomiast trudniejsze okazało się rozwiązywanie zadań tekstowych (62%). Sprawdzają one jednocześnie kilka umiejętności, więc by dobrze je rozwiązać, uczeń musi wykonać prawidłowo ciąg kilku czynności. Przede wszystkim powinien przeczytać zadanie ze zrozumieniem. Następnie musi podać właściwy sposób rozwiązania. Kolejne czynności to poprawne wykonanie obliczeń, a na końcu sformułowanie i zapisanie odpowiedzi. Błąd może powstać na każdym z etapów pracy. Dość częstą trudnością jest niewystarczająca umiejętność wyrażenia toku myślenia w zapisie matematycznym; dziecko rozumie zadanie, umie nawet podać poprawny wynik, ale nie potrafi zapisać swojego myślenia w postaci działania matematycznego.

Po raz pierwszy w Ogólnopolskim Sprawdzianie Kompetencji Trzecioklasisty z Operonem przeprowadziliśmy również dodatkowy sprawdzian z wiadomości przyrodniczych, który badał takie kompetencje, jak: znajomość podstawowych zasad racjonalnego odżywiania się, dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych, opisywanie życia w wybranych ekosystemach oraz znajomość działań na rzecz ochrony środowiska. Ogółem uczniowie napisali ten sprawdzian na 75%.

Wyniki Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty z Operonem mogą posłużyć dyrektorom oraz nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej do analizy procesu kształcenia na pierwszym etapie edukacyjnym.

Nauczycieli zachęcaliśmy również do przygotowania indywidualnej opisowej informacji zwrotnej dla ucznia oraz jego rodziców, która wskazywała mocne i słabsze strony oraz podpowiadała, jak pracować z uczniem, aby rozwijać jego potencjał i uzupełniać ewentualne niedoskonałości. Szczególnie dbamy o poczucie wartości małych uczniów oraz ich motywację do dalszej nauki, dlatego organizując ten pierwszy duży sprawdzian, zwracamy szczególną uwagę na to, aby ani jego przebieg, ani sposób informowania uczniów o wynikach nie były dla uczniów stresujące. Służą temu dodatkowe elementy, takie jak: filmy, bajki, naklejki, quizy, które oswajają uczniów ze stresem oraz tłumaczą, że każdy z nich jest wartościowy, ma unikalne talenty i powody do dumy.