Czy zdarzyło Ci się, że część uczniów zapamiętała z lekcji bardzo dużo, podczas gdy reszta z tej samej lekcji nie pamiętała zupełnie nic? Na pewno obserwujesz, że jednym do nauki jest potrzebna cisza, a inni wolą, kiedy w tle słychać muzykę. Ma to związek ze wzorcami uczenia się i przetwarzania informacji – podkreśla neurodydaktyczka Olga Woj. W artykule wyjaśniamy, w jaki sposób funkcje mózgu wpływają na proces nauczania.

Sześć wzorców uczenia się i przetwarzania informacji

Uczymy kogoś często tylko na podstawie własnego wzorca przetwarzania informacji – zauważa Olga Woj. Tymczasem to funkcje mózgu wpływają na skuteczność nauczania. Satysfakcja z pracy będzie większa, a tym samym lepsze i efektywniejsze będą lekcje, jeśli dostosujemy metody nauczania do indywidualnego wzorca uczenia się członków grupy. Jakie to wzorce?

Aby lepiej zrozumieć wzorce uczenia się i przetwarzania informacji, należy uświadomić sobie, że przetwarzamy informacje na 3 poziomach świadomości. Świadomy – przyjmujemy informacje. Podświadomy – w którym następuje pewna analiza. Nieświadomy – wiedza, którą zdobywamy jest wkodowana w nasze jestestwo. Nasze przekonania i tożsamość to suma informacji, które mamy i przyjmujemy.

Olga Woj, webinar

Podstawowe zmysły, dzięki którym mózg zbiera informacje, to: wzrok, słuch, smak, węch i dotyk. Można je podzielić na kategorie:

  • wzrokowa (W) – to, co czytamy, widzimy, grafiki i plany;
  • słuch (S) – to, co słyszymy, czytanie po cichu, myślenie;
  • ruch (R) – nie tylko dosłowny, lecz także dotyk, smak i węch.

 

Kluczowe jest połączenie zmysłów z poziomami świadomości, które u każdego ucznia wygląda inaczej. W teorii uczenia się wyróżniamy 6 wzorców (tabela).

Zdobywanie informacji i uczenie się – METAFORA KANAPKI

Uczenie się jest jak jedzenie. Jeśli jemy kanapkę – usta reprezentują poziom świadomy. Czujemy smak i to, że jemy. To przychodzi nam łatwo. Następnie poziom podświadomy – jedzenie jest przetwarzane w żołądku – tak samo z informacjami, mózg konsoliduje informacje. Poziom nieświadomy – jelita. Kanapka jest wkodowywana w nasze ciało. Nieświadomość to są nasze przekonania, które wkodowały się w nasz mózg.

Olga Woj, webinar

Jak prowadzić lekcje angażujące wszystkie wzorce?

Najbardziej efektywne lekcje angażują różne wzorce uczenia się jednocześnie. Wtedy każdy znajdzie coś dla siebie, a materiał zostaje utrwalony na więcej niż jeden sposób.

Czy każda lekcja powinna:

  • pokazać (wizualnie),
  • powiedzieć (werbalnie i słuchowo),
  • pozwolić zrobić (ruchowo, praktycznie)?

 
  
 
Na kogo zadziała wykład i w jaki sposób mózg przetworzy informacje u uczniów o różnych wzorcach przetwarzania informacji? Co zrobić, gdy uczeń wierci się w trakcie wykładu, ale nie chcemy tłumić jego wzorca przetwarzania informacji? Odpowiedzi znajdą Państwo w nagraniu webinaru z Olgą Woj TUTAJ.

Nagranie z webinaru – dostępne bezpłatnie

Jak funkcje mózgu mogą wpływać na skuteczność nauczania? Dowiedz się więcej!

Powyższe informacje pochodzą z nagrania z webinaru „Strategie skutecznego nauczania – jak uczyć w grupie, w której każdy uczy się inaczej?”. Poprowadziła go Olga Woj – neurodydaktyczka, trenerka kadry pedagogicznej i autorka szkoleń z efektywnych narzędzi edukacyjnych. Webinar odbył się ramach III edycji programu Szkoła z innowacją pedagogiczną Polskiego Towarzystwa Dysleksji.  Nagranie można obejrzeć bezpłatnie, po zalogowaniu na konto Operon.

OBEJRZYJ NAGRANIE Z WEBINARU

OLGA WOJ – neurodydaktyczka, trenerka kadry pedagogicznej oraz autorka szkoleń z efektywnych narzędzi edukacyjnych i biegłego czytania. Od lat z sukcesami wspiera nauczycieli w rozwoju warsztatu metodycznego. Od 2020 r. dzieli się swoją wiedzą i pedagogicznym doświadczeniem, tworząc Mózg na Warsztat – Edukacja dla Uczących. Autorka publikacji „Neurodziennik”, „Teczka Pedagoga” oraz tekstów w czasopiśmie „Głos Pedagogiczny” i „Życie Szkoły”. Finalistka Tony Buzan Book Awards 2021 dzięki innowacji pedagogicznej „Kreatywny Umysł”.

 

Źródło:

Strategie skutecznego nauczania – jak uczyć w grupie, w której każdy uczy się inaczej?, https://mobilnaszkola.operon.pl/rd/course/view.php?id=552 (dostęp: 20.10.2025 r.).