O możliwościach i potrzebie włączenia herstorii do edukacji
04/03/2024Jak wprowadzić do swoich lekcji historię kobiet? Dowiedzą się tego Państwo kolejnym webinarze III edycji programu Szkoła z innowacją pedagogiczną Polskiego Towarzystwa Dysleksji. W czasie spotkania uzupełnią Państwo wiedzę o konkretnych postaciach kobiecych i mechanizmach, które doprowadziły do wygumkowania ich z głównej narracji.
O bohaterkach kobiecych i ich braku w nauczaniu
W środę 6 marca o godz. 18.00 na platformie Mobilna szkoła odbędzie się webinar: „Dlaczego wszyscy potrzebujemy herstorii” Wydarzenie skierowane jest do wszystkich nauczycieli, terapeutów, wychowawców, psychologów i pedagogów szkolnych. Poprowadzi je Agnieszka Jankowiak-Maik – autorka książki „Historia, której nie było”, wiceprezeska Fundacji Muzeum Historii Kobiet, nauczycielka historii i wiedzy o społeczeństwie oraz aktywistka edukacyjna, znana w sieci jako Babka od histy.
Prowadząca przedstawi przykładowe wyjątkowe bohaterki. Dowiedzą się Państwo także, jak niedostatek kobiet w nauczaniu historii wpływa na rozwój dzieci. Poznają metody i środki dydaktyczne, które pomogą Państwu w prosty sposób wprowadzić kobiecą perspektywę w szkole.
Korzyści z udziału w webinarze:
- wprowadzenie na lekcjach herstorię;
- opracowanie cyklu lekcji o 10 istotnych bohaterkach w historii Polski i świata;
- zastosowanie metod ułatwiających włączenie herstorii do edukacji;
- wykorzystanie na lekcjach pojęcia „zjawisko Matyldy” i „efekt haremu” w kontekście nieobecności kobiet w narracji;
- zrealizowanie projektów herstorycznych w klasie i szkole.
Porozumienie i możliwości cyfrowo-analogowe w edukacji
Tegoroczna edycja programu Szkoła z innowacją pedagogiczną PTD koncentruje się na wsparciu nauczycieli realizujących pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zwłaszcza na ich dobrostanie. Uczestnicy projektu dowiedzą się również, jak zrozumieć współczesne,zanurzone w technologiach pokolenie uczniów, a także jak pracować z tymi spośród nich, którzy dodatkowo wymagają pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności z uczniami z dysleksją. Uczestnicy programu poznają też sprawdzone rozwiązania na wykorzystanie w edukacji możliwości cyfrowo-analogowych.
W tym roku szkolnym hasło przewodnie programu to: „W poszukiwaniu wzajemnego porozumienia i możliwości w cyfrowo-analogowej edukacji. Uczymy się razem”.
Wstępny harmonogram III edycji Szkoły z innowacją pedagogiczną PTD
Wszystkie webinary III edycji Szkoły z innowacją pedagogiczną Polskiego Towarzystwa Dysleksji odbywają się na platformie Mobilna szkoła. Aby nie przegapić żadnego z nich, zachęcamy Państwa do śledzenia naszych aktualności. Nagrania ze spotkań, które już się odbyły, znajdą Państwo na platformie.
Data | Prowadzący/Prowadząca | Temat webinaru | |
30.11 | Marta Młyńska | Jak budować odporność psychiczną w świecie BANI? | |
12.12 | Przemek Staroń | Chcę, mogę, zrobię! O budowaniu pewności siebie i sprawstwa | |
22.01 | Olga Woj | Strategie skutecznego nauczania – jak uczyć w grupie, w której każdy uczy się inaczej | |
12.02. | Klaudyna Maculewicz | Tworzenie GRUP MOCY w szkole – czyli budowanie sieci wsparcia uczniów | |
6.03. | Agnieszka Jankowiak-Maik | Wszyscy potrzebujemy herstorii | |
kwiecień | Violetta Piasecka | Dyskalkulia a dysleksja w matematyce | Szczegóły wkrótce |